Heren 1 | Weer een off-day voor de Vogels

Afgetroefd door DVS ’33 Ermelo

Het is niet voor het eerst dit seizoen dat de Vogels niet thuis gaven. Hoogtepunten en dieptepunten wisselen elkaar af. Op het fraaie sportpark in Ermelo moesten de Katwijkers diep buigen en incasseerden een flink pak op de broek. Met alle credits voor de thuisclub die zich na de winterstop versterkt weet en de ene zege na de andere boekte. Alleen IJsselmeervogels strooide tussentijds roet in het geelzwarte eten. Dat de Kooltuinboys vanwege blessures voor de zoveelste keer gewijzigd de groene mat betraden mag niet als excuus worden aangevoerd.

Ondanks deze overtuigende 5-1 overwinning balanceert DVS’33 nog op het P/D koord. Het lijkt echter logisch dat dit team zich omhoog gaat werken. Zeker als het zo acteert als afgelopen zaterdag waar het na de rust geen kind had aan de vandaag vleugellamme Vogels. Mogelijk had het duel nog een andere wending kunnen nemen als de kopbal van Tom Bijen direct na de rust niet tegen de paal was geketst. Toen direct daarna Adriaan Kruisheer de 2-0 binnen werkte leek de wedstrijd al in een vroeg stadium beslist want nog geen vijf minuten later lag de bal al voor de derde keer achter een kansloze Pim van der Plas. Benjamin Roemeon was de scherprechter die na een vlotte aanval de 3-0 op het scorebord deed oplichten.

In de beginfase van de wedstrijd was het van beide zijden even aftasten maar het werd steeds duidelijker dat de gastheren de regie in handen namen. Zij speelden makkelijker, lieten het leer sneller rondgaan en met een surplus aan fysiek en inzet gaven zij de Katwijkers nauwelijks de mogelijk om tot gevaarlijke tegenstoten te komen. Doelman Dean Bredewolt werd amper getest omdat de vandaag witte frontlinie zich in de eerste helft geen enkele serieuze mogelijkheid wist te scheppen. Dat Nicky van Hilten een voorzet van links fraai in wist te koppen was een min of meer logisch gevolg van de Ermelose dadendrang. Doelman Pim van der Plas voorkwam dat de marge voor de thuisclub nog voor de rust werd verdubbeld.

Zoals vermeld had de kopbal van Tom Bijen direct na de hervatting wellicht nog een andere draai aan de wedstrijd kunnen geven. Wellicht. Deze illusie werd al snel een illusie want de thuisclub sloeg genadeloos toe. Kruisheer 2-0 en Roemeon met 3-0 stelden orde op zaken. Een tegentreffer van Maarten Reyneveld werd door doelman Dean Bredewolt verijdeld. De gastheren bleven dominant, de bezoekers voortmodderend op zoek naar enige vorm die bij velen vandaag ontbrak. Onzuivere opbouw, mislukte combinaties en verdedigend bepaald niet al te best. Door routinier Stef Nijland werd het kwartet vol gemaakt na weer een vlijmscherpe aanval waar hij vrij staand dankbaar van profiteerde. Dat invaller Djamairo Ritgers, koud een minuut binnen de lijnen de eretreffer mocht aantekenen was voor de statistieken. Want er viel geen eer aan deze wedstrijd te behalen. Dat Sam Crowther, ook weer vrijstaand de 5-1 mocht binnen koppen was nog een extra schepje zout in de Katwijkse wonde. Een dik verdiende zege voor de thuisclub en de Vogels kunnen de weer eens diepe wonde gaan likken om zich te revancheren als aanstaande zaterdag Eemdijk op visite komt. De ploeg die in de derby van afgelopen zaterdag titelkandidaat IJsselmeervogels verrassend pootje wipte, 2/0.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Macrander (72. Scholten), Schonenberg, Michel, Noordam, Van Paasen, Bijen (84. Ritgers), Driebergen, Van Leeuwen (72. De Jong), Reyeneveld (84. Rutgers), Mercera (72. Iliohan).

06/04/2024