Vrouwen 1 | Vrouwen 1 heerst wederom in de derby

De derby als slotstuk van dit seizoen was voor Rijnvogels de katalysator om nog eenmaal te knallen. Voor de winter speelde het één van haar beste partijen tegen de rood-gelen, die zich na de winter knap hebben hersteld van een slechte eerste seizoenshelft. De eer stond op het spel en die wilde Rijnvogels maar al te graag in de achterzak steken. Het werd een eenzijdige wedstrijd waar het nooit echt spannend was. Ter Leede kon gewoonweg niet tippen aan het spel van Rijnvogels en mocht blij zijn dat het kaarsje in het tweede bedrijf uit ging aan Rijnvogel zijde. Net als in de thuiswedstrijd dit seizoen stond er na negentig minuten en een beetje een mooie 2-4 overwinning op de borden.

Het was warm in Sassenheim en dat werd voor beide teams een serieuze tegenstander in de loop van de wedstrijd. Ter Leede mocht het eerste plaagstootje uitdelen maar vond via een schot Romy Speelman op haar weg. Daarna duurde het even voordat er lijn in het spel kwam bij beide teams maar toen had Rijnvogels in de vierde minuut haar eerste grote kans al gehad via Kitty Susan, op aangeven van Kim Zethof. Ter Leede probeerde het vooral via de lange bal om daarna haar rappe lieden voorin aan het werk te zetten. Dit vroeg alertheid bij de Rijnvogel defensie maar tot alarmfase 1 leidde het niet.

De goals vielen daarna als rijpe appeltjes van de bomen. Rijnvogels dicteerde zonder echt uit te blinken maar het was duidelijk dat er maar één ploeg aanspraak maakte op de overwinning. Kitty Susan haar eerste poging rolde vanuit een moeilijke hoek nog langs de verkeerde kant van de paal, maar niet veel later was het via onze aanvoerder dan wel raak. Claudia Owel stoomde op en zette Minke Lalkens aan het werk. De Groningse, volgend seizoen prof in Belgie bij Zulte Waregem, twijfelde geen moment en legde de bal panklaar op het hoofdje van Kitty Susan en de ban was gebroken. Rijnvogels stoomde door. Kim Zethof werd weggestuurd en oog in oog met de doelvrouw vuurde ze een poeier af die alleen nog door een handje beroerd kon worden, maar werd tegen de netten aan plofte. De derde treffer van de middag kwam ook nog op de borden. Een mooie aanval over rechts werd binnen gelopen door Minke Lalkens. Tussendoor pegelde Jeanny Harders met een mooie krul de bal ook nog eens op de lat.

Rijnvogels in een zetel aan de thee en na het werd nog mooier. Lize de Vries maakte er in de 70e minuut via de rebound 0-4 van en een afstraffing in de derby leek in de maak. Net als in de heenwedstrijd vlak voor de winterstop stagneerde het boeltje bij Rijnvogels en kwam het eergevoel van Ter Leede toch weer bovendrijven. Het zette een tandje bij en de warmte speelde Rijnvogels parten, want het kon na rust niet meer wisselen want de prioriteit lag deze middag ook bij de kampioenswedstrijd van Vrouwen 2. Doorbijten dus en ondanks dat er nog twee makkelijke goals van de gastvrouwen vielen kwam de winst nooit echt in gevaar. Een prima 2-4 overwinning in de derby als slotstuk van dit seizoen.

Rijnvogels finisht als vijfde, dat is wellicht iets te laag gezien de kwaliteit in de selectie maar heeft het wel een stuk beter gedaan dan vorig seizoen. Er staat een sterke ploeg die volgend seizoen met enkele goede aanvullingen weer een stap omhoog kan gaan zetten. Het heeft dit seizoen meermaals op de deur gebonkt bij de topclubs en deze zijn gewaarschuwd voor volgend seizoen. Dat de competitie werd afgesloten met een dikke overwinning in de derby is natuurlijk helemaal top, want dit seizoen is wel bewezen dat Rijnvogels op dit moment de lakens uitdeelt in de regio. Hoe dit volgend seizoen zal zijn gaan we natuurlijk altijd weer zien, maar voor nu gaan we vooral even nagenieten van de mooie momenten van dit seizoen.

20/05/2024