Vrouwen 2 | Hele late treffer zet alle seinen op groen

De derby tegen Ter Leede stond op het programma en dat was het ook echt. Veel spanning. Rijnvogels staat bovenaan en Ter Leede stond aan kop in de 3e periode. Veel rekenen aan de voorkant en dat bleek in de praktijk ook nodig te zijn. En wat gebeurde er allemaal op de andere velden? Het zijn dingen die door het hoofd spoken maar uiteindelijk gaat het om de prestatie die je op het veld neerzet. Dat deden de jonge meiden van Rijnvogels erg goed. Wat leren ze veel dit seizoen en wat kunnen ze deze ervaringen mooi meenemen in hun nog jonge voetballoopbaan.

Op Sportpark De Rode Molen was het schaken, hard werken en de code van de gastvrouwen proberen te kraken. Het talententeam van de roodgele thuisploeg hield het goed dicht op eigen helft maar kon aanvallend geen vuist maken tegen het ambitieuze Rijnvogels. Voor rust een grote kans voor Anne Verhoeven toen ze even aan de aandacht ontsnapte van de Sassemse defensie maar wellicht iets te vroeg wilde afdrukken. Ook Janka Hatinova kwam vlak voor doel vrij maar schrok van de geboden kans. Mandy de Nijs had de grootste kans van de eerste helft, maar een geweldige parade van de Ter Leeder goalie hield de brilstand in takt. Het was Rijnvogels was de lakens uitdeelde maar moest hard werken om de compacte thuisploeg tot zweten te brengen. Toch bleef het heel trouw in het spelplan en dat zou later in de wedstrijd haar vruchten gaan afwerpen.

Achterin stond het ook na rust als een huis. Fabienne Koeman en good old Anique van der Klaauw hielden het boeltje goed in de gaten en vleugelverdedigers Lynn Springer en Quinty den Haan speelden een dijk van een wedstrijd. Op het middenrif werd het spel gemaakt en moest Anna van Duijn samen met Ella Glatzova het ritme van de wedstrijd bepalen. Topscoorders Mandy de Nijs en Anne Verhoeven werden kort gedekt maar bleven gevaar uitstralen, waar op de flanken Celine van der Toorn ongrijpbaar was en Janka Hatinova een prima verbindende functie vervulde. Het was wachten op meer kansen, maar ook de zenuwen speelden op want één goede aanval van Ter Leede kon het hele seizoen in de prullenbak gooien. Een lekkere kopbal van Celine van der Toorn werd van de lijn geplukt en een inzet in het 16 meter gebied ging onder de keeper door maar ook net voor de lijn gesmoord. Een pegel van Lynn Springer spatte uiteen op de paal.

Zou het dan nog lukken? Het antwoord was ja. Werd de goal nog verwacht? Waarschijnlijk niet. Maar het was wel een terechte afspiegeling van de onderlinge kwaliteiten. En wat was het doelpunt welkom. Celine van der Toorn dribbelde naar binnen en wist Mandy de Nijs op zo’n 30 meter van de goal aan te spelen. De aanvallende middenvelder kapte de bal af naar haar favoriete been en probeerde het maar eens. De bal was lang onderweg en de vlucht eindigde net onder de lat buiten het bereik van de goalie. Toen de bal tegen het net plofte barstte er een vreugde explosie uit waar je u tegen zegt. Opluchting en blijdschap vochten om voorrang en dat was niet gek gezien het beeld van de wedstrijd. Twintig seconden later floot de scheidsrechter af en konden de handjes nogmaals de lucht in.

Als Vrouwen 2 volgende week wint zet het de kers op de taart van een mooi seizoen en kan het de kampioensvlag hijsen. Er wordt om 15.00 uur afgetrapt tegen het tweede elftal van Foreholte. Geen makkie, want kampioenswedstrijden zijn van nature altijd moeizaam. Onze talenten zullen dus ook nu weer in hun beste pak moeten steken en het nogmaals laten zien. Nog één week knallen, nog één week alles opzij zetten voor die ultieme beloning. Koppie erbij houden deze week en nog één keer knallen.

13/05/2024