Vrouwen 1 | Zesklapper bij bekerstart

Rijnvogels veel te sterk voor opponent IJFC

Het seizoen 2016/2017 was de laatste keer dat FC Rijnvogels en IJFC met elkaar de degens kruisten in een officiële wedstrijd onder de vlag van de KNVB. Toentertijd werd het 1-1 en was het een domper voor de Katwijkers omdat het in de 90e minuut nog op voorsprong stond en averij op liep in de strijd om promotie naar de hoofdklasse, wat later uiteindelijk wel lukte. Zes jaar later zijn de kaarten anders geschud. Rijnvogels is doorgestoten naar de Topklasse en was veel te sterk voor de ploeg uit IJsselstijn. Dat het uiteindelijk slechts 0-6 werd lag aan het feit dat de scoringsdrift van de Kooltuinbewoners een stuk minder was in het tweede bedrijf.

Rijnvogels schoot uit de startblokken en liet direct weten dat het niet met zich liet sollen op de vroege zaterdagmiddag. Na zeven minuten mocht Myrthe Korstanje aanleggen voor een vrije trap aan de zijkant van het speelveld en via de keeper en de lat kwam de bal in de kluts bij Britt van Santen (of was het een tegenstander?) terecht en stond de 0-1 op de borden. Diezelfde Myrthe Korstanje veroverde niet veel later op de middenlijn de bal en zette Jeanny Harders aan het werk. De spelmaker had een heerlijke steekbal in huis op aanvoerder Kim Zethof die met een lage schuiver de mee gesnelde Bo Peters een niet te missen kans bood. De sterke start kreeg een vervolg. Na een kwartier gaf Lize de Vries goed druk op de IJFC defensie waardoor Myrthe Korstanje aan de bal kwam. Met een kort passje kon Bo Peters gelanceerd worden en de 0-3 was een feit. Het tempo bleef hoog en nummer 4 liet niet lang op zich wachten. Wederom was het Lize de Vries die goed doorjaagde op de bal en het leer veroverde. Daarna een balletje breed en ook nu was het Bo Peters die de bal vanaf randje 16 binnen kon lopen. De storm was nog niet gaan liggen want na een mooi steekballetje op de diepgaande Lize de Vries hield onze nummer 9 goed het overzicht en kon Kim Zethof de bal in de lange hoek deponeren. De mooiste goal van de middag kwam op naam van de ingevallen Celine van der Toorn. Britt van Santen startte de opbouw en via Iva van Duuren en Kim Zethof werd de boel op de rechterflank uitgespeeld, daarna werd Jeanny Harders tussen de linies gevonden die met een snelle voetbeweging de meegelopen Bo Peters aanspeelde die op haar beurt de naar binnen getrokken Celine van der Toorn in de loop bediende. Een prachtige inzet in de lange hoek betekende in de 38e minuut een schoonheid van een goal en de zesde goal van de middag.

Het tweede bedrijf begon met veel goede bedoelingen maar kon de meegereisde toeschouwers niet heel veel doelpunten meer bieden. Na rust was het eerst IJFC die Kaylee Ruitenbeek aan het werk zetten maar met een heerlijke parade in de lange hoek hield zij haar doel schoon. Ook Rijnvogels liet zich niet onbetuigd ondanks dat het net niet meer bolde. Zo had de ingevallen Claudia Owel twee sterke inzetten maar even zo vaak zat er nog een IJFC ledemaat tussen die een goal voorkwam. Ook Bo Peters kreeg nog een mooie mogelijkheid na een prima voorzet van Sandra Owel, de keeper vertolkte echter een hoofdrol bij de inzet vanaf de 2e paal. Lisanne Wallaard had nog een mogelijkheid in de rebound van een hoekschop maar de kluts besloot anders. Rijnvogels speelde de wedstrijd verder rustig uit, verdeelde en heerste.

De eerste drie punten in de knip tegen 1e klasser IJFC. Het is gezien de krachtsverhoudingen normaal om dit soort wedstrijden winnend af te sluiten maar het moet altijd maar even gebeuren. We hebben genoten van een goed FC Rijnvogels wat erg veel potentie bezit. Volgende week komt BVV Barendrecht naar De Kooltuin. Vorige week met het drieluik eindigde het treffen nog na 50 minuten voetbal in een 0-0 eindstand. Rijnvogels kan dus flink aan de bak volgende week, winst betekent een ticket voor de volgende ronde van de KNVB Beker.

03/09/2023