Vrouwen 1 | Vrouwen 1 walst in zevenklapper over Bekkerveld heen

Rijnvogels veel te sterk voor de Limburgse rode lantaarndrager

Een groot krachtverschil zorgde voor een eenzijdige wedstrijd onder herfstachtige maar goede omstandigheden op De Kooltuin. Rijnvogels was na vier speelrondes de nummer 2 op de ranglijst en Bekkerveld, wat na een busreis van ruim drie uur neerstreek in ons mooie Katwijk aan den Rijn, stond nog puntloos onderaan en daar kwam uiteindelijk geen verandering in. De trouwe volgers van ons vlaggenschip bij de vrouwen konden vooral handenwrijvend toekijken bij de goals die deze middag werden geproduceerd door de ploeg van Egmond Blinker, waar enkele pareltjes tussen zaten. Het was voor Rijnvogels een mooi opmaat richting de zware novembermaand, waarin duidelijk wordt hoe de kaarten dan echt geschud gaan worden.

Er zijn twee scenario’s in dit soort wedstrijden en dat is dat het hoger geplaatste team het zichzelf moeilijk maakt of gelijk laat zien wie er de dienst uit maakt. Rijnvogels koos voor de tweede optie en drong de Limburgse blauw-witten, die vorig jaar de titel behaalde in de zondag hoofdklasse, ver terug op eigen helft. Na een stief kwartiertje kwam de openingstreffer op naam van Lize de Vries. Het was Minke Lalkens die de aanval leven in blies met een mooie wisselpass richting Romy Speelman die via de korte combinatie met Bo Peters zelf doorliep en de bal panklaar neerlag voor de aanvalsleider die, na een blessure, haar eerste Topklasse goal in Katwijk Binse dienst mocht noteren. Rijnvogels wilde doorzetten door de tegenstander te laten lopen en gebruik te maken van de gaten die op dat moment zouden vallen. Bo Peters werd gevonden aan de zijkant en door goed ruimte maken van haar teamgenoten kon ze via een individuele actie doorstoten richting het vijandelijke 16 meter gebied en met een geweldige pegel in de verre kruising het verschil naar twee liften. Tussendoor werd een goal van Kitty Susan onterecht afgekeurd wegens buitenspel. Het was eenrichtingsverkeer en dat bleef zo. Minke Lalkens en Kitty Susan zorgde voor het voorwerk bij de 3-0 waar Bo Peters wederom met een goede individuele actie ditmaal een voorzet gaf en via de kluts was het Lize de Vries die er weer als de kippen bij was en haar naam als goaltjesdief meer dan waarmaakte. De koek was nog lang niet op want Rijnvogels bleef gretig zoeken naar meer. Romy Speelman legde de bal keurig op het hoofd van Kitty Susan en onze aanvoerder wist daar wel raad mee door de bal in de lange hoek te deponeren. Het zou niet de laatste van de middag worden want voor rust was het Bo Peters die op links wist te ontsnappen, de Limburgse defensie haar hielen liet zien en het overzicht behield voor de goal voor haar tweede assist van de middag. Het was wederom Kitty Susan die de trekker mocht overhalen.

Na de thee had Rijnvogels de intentie om minimaal in hetzelfde tempo te blijven spelen als voor rust. Een mooie hoekschop van Minke Lalkens was het eerste wapenfeit, Britt van Santen kopte knap maar het leer vloog net over. Een dito voorzet van Lize de Vries werd mooi op de borst aangenomen door Romy Speelman, na een sierlijke pirouette ging de bal via haar chocoladebeen maar net over. Over rechts kwam Iva van Duuren door, die een sterke indruk maakte bij haar basisdebuut, om via een voorzet Bo Peters te bedienen maar helaas had de Bekkerveldse goalie het plannetje door. Ook Myrthe Korstanje kwam gevaarlijk dichtbij een treffer, haar schot uit een voorzet van Minke Lalkens zeilde ook over. De zesde treffer viel uiteindelijk na een minuut of zeventig spelen. Romy Speelman ving een uittrap halverwege het veld op en bediende haar maatje Myrthe Korstanje die met een heerlijke steekbal Kitty Susan aan het werk zette. Een mooie aanname en evenzo goede afronding in de korte hoek maakte het feestje compleet. Daarna ging het kaarsje langzaam uit bij Rijnvogels. Het bleef zoeken naar meer goals maar de afstemming liet te wensen over. Dat het de bezoekers nog een goal toestond mag niet gebeuren na slap verdedigen. Een mooi moment in het tweede bedrijf was de terugkeer van Lynn Springer in de hoofdmacht een kwartier voor tijd. Na ruim acht maanden kwakkelen met blessureleed is de 16-jarige verdediger weer helemaal fit en in de running. Het slotakkoord van de wedstrijd was ook nog voor Rijnvogels. Nadat Kitty Susan en de ingevallen Celine van der Toorn nog enkele mooie kansen kregen werd in de slotfase Lize de Vries weggestuurd door Romy Speelman. Doordat zij de bal veel beter inschatte dan haar opponent kon zij aan de zijkant van het 16 meter gebied eerder bij de bal komen en verschalkte de doelvrouw door de meegelopen Kitty Susan een niet te missen kans te bieden. De 7-1 was een feit en daarna vond arbiter Offers het ook wel welletjes.

Een mooie opsteker voor Rijnvogels zo vlak voordat in de maand november de echte krachtmetingen gaan komen. Rijnvogels heeft gedaan wat het moest doen in de afgelopen weken en nu is het zaak om te laten zien wat het echt waard is. Te beginnen volgende week tegen DTS Ede. De ploeg uit het midden van het land bezet de 3e plaats met slechts één puntje minder dan de Kooltuinbewoners. Het wordt een zware strijd waar het nog koffiedik kijken is wie er aan het langste eind gaat trekken.

29/10/2023