Vrouwen 1 | Slotfase levert puntje op in Assen

Mindere fase levert achterstand op wat pas laat gerepareerd kon worden

[Foto archief: Kim Zethof scoorde vijf minuten voor tijd de gelijkmaker voor Rijnvogels]

Op deze zomerse zaterdagmiddag waren het opluchting en teleurstelling wat voorrang vroegen na de wedstrijd tegen ACV. In Assen was de start van de wedstrijd goed maar ging het richting het einde van de 1e helft mis en werden de rollen omgedraaid. Na rust drong Rijnvogels aan en kon het vijf minuten voor tijd toch de gelijkmaker produceren en in de absolute slotfase was een goede parade van de blauwzwarte goalie een sta in de weg voor drie punten.

Het is dit seizoen de vraag of deze jonge ploeg vol potentie kan doordrukken op de momenten dat het top is. Zo ook deze middag waarin het in de beginfase eenrichtingsverkeer was richting de goal van de bezoekers. Na ruim twintig minuten was het net als vorige week Minke Lalkens die de trekker wist over te halen en haar ploeg dik verdiend de voorsprong wist te schenken. Het scorebord had in deze fase vaker moeten oplichten, helaas kreeg Rijnvogels daarna de deksel op de neus. Een snelle aanval met een lange bal van ACV ging uiteindelijk via een Rijnvogels voetje binnen en vlak voor rust braken de gastvrouwen via rechts door en gingen de Kooltuinladies met een zuur gevoel aan de thee want ook deze aanval werd binnen gelopen.

Het is het proces waar dit team met gigantisch veel potentie in zit. Het moet langer goed zijn in een wedstrijd en dat helpt het vandaag niet dat ervaren krachten Kitty Susan, Lotte Bovy en Daphne Troost er door schorsing of ziekte niet bij konden zijn. Er zit geweldig veel kwaliteit in dit team alleen dit stapje moet het dit seizoen nog zetten. Toch ging het na rust met rechte rug aan de gang om de wedstrijd te doen kantelen. De paal en de lat stonden op de juiste hoogte afgesteld voor de belangen van de thuisploeg en Rijnvogels baalde van de goals die net niet vielen. Ook een kans vrij voor doel ging over en langzamerhand kon ACV steeds gevaarlijker worden via de counter. Een wereldredding van keepster Kaylee Ruitenbeek hield Rijnvogels in de wedstrijd en juist vlak daarna, vijf minuten voor tijd, was het dan toch raak voor de Katwijk Binders. Waar de tegenstander vlak daarvoor al aan het juichen was, moest het door fantastisch ingrijpen genoegen nemen met een corner. Dan de beurt aan Rijnvogels. Kim Zethof stond weer op als haar ploeg haar het hardst nodig had en bracht de zaken weer gelijk. Rijnvogels wilde meer en kreeg een mooie mogelijkheid, maar ook de keeper van ACV bleek een echte puntenpakker op deze ongewoon warme zaterdagmiddag in april.

Het puntje werd laat binnen geharkt maar het gevoel dat er meer in zat zal ook leven bij Rijnvogels. De terugreis naar Katwijk duurt dan tegen net even wat langer. De concurrenten in de top 6 wisten elkaar ook flink te raken en dus ligt in de laatste vier wedstrijden van het seizoen de vierde stek voor het oprapen, het zou een evenaring zijn van de hoogste eindklassering ooit van Rijnvogels in de Topklasse. Dan zal het constanter moeten worden en de hele wedstrijd dominant moeten zijn. Volgende week wacht bezoek uit Amsterdam. Wartburgia komt dan aan het eind van de middag naar De Kooltuin en moet winnen om bijna definitief de loterij van de nacompetitie te ontlopen. Ook Rijnvogels moet winnen om ’the best of the rest’ te worden. Hard trainen en als spelersgroep elkaar tot het uiterste pushen, dan wordt het een mooi einde van het seizoen.

07/04/2024