Vrouwen 1 | Rijnvogels grijpt mis in topper tegen DTS Ede

Er zat meer in voor ons vlaggenschip, DTS effectiever met schaarse kansen

Het werd een echte topper op Sportpark Inschoten in Ede. Rijnvogels ging op bezoek bij DTS, een kraker tussen de nummer 2 en 3 van de Topklasse. Het werd een leuke, maar geen wedstrijd waar de neutrale toeschouwer in de handjes van kon wrijven. Echter had Rijnvogels het in tactisch opzicht zeker in de eerste helft heel goed voor elkaar en wist DTS terug te dwingen. In het tweede bedrijf lieten de Katwijkbinders het spelplan teveel los en moest het een tegengoal toestaan. Daarna ging het jagen op de gelijkmaker en grote ruimtes toestaan, maar ondanks een afgekeurde treffer moest het de punten laten aan de thuisploeg.

Het zijn altijd open wedstrijden tussen DTS en Rijnvogels omdat beide ploegen graag de aanval zoeken en de zaken die het voetballen leuk maken willen beïnvloeden. Rijnvogels had haar huiswerk goed gedaan en na een minuut of tien begon de motor op de juiste toeren te draaien. Via een vrije trap van Romy Speelman kon Kitty Susan vrij voor de goal komen maar haar kopbal vloog net over. Het werd één van de schaarse mogelijkheden en het was vooral schaken op het middenveld, daar waar de Kooltuinbewoners het in tactisch opzicht beter voor elkaar had. Via goed druk zetten veroverde Rijnvogels de bal aan het eind van de eerste helft maar de eindpass ontbrak helaas. Een afgeslagen corner kwam voor de voeten van Iva van Duuren echter werd de bal niet vol geraakt. In de slotminuut van de eerste helft kwam Rijnvogels ook nog 1 op 1 met de keeper waar via de kluts de bal voor de voeten kwam van Kitty Susan, haar inzet in de drukte werd van de lijn gehaald.

Waar Rijnvogels tevreden aan de thee kon kwam het toch niet helemaal goed uit de kleedkamer. Er werd niet verkeerd gevoetbald alleen is het wel zaak om de goede dingen uit de eerste helft een vervolg te geven. Daardoor kwam DTS Ede beter in haar spel en met de overvloed aan kwaliteiten op het middenveld en voorin was het na 53 minuten raak na een fout in de opbouw aan de Rijnvogels zijde. Na balverovering was DTS dodelijk in de omschakeling en speelde het uitstekend uit met een lage voorzet die binnen werd gelopen. De wedstrijd op zijn kop en Rijnvogels moest meer risico gaan nemen om de aansluiting te vinden. Die leverde meer ruimtes op voor DTS en daar kwamen een aantal kansen uit die Kaylee Ruitenbeek geweldig wist te pareren. Aan de andere kant werd Myrthe Korstanje mooi vrijgespeeld alleen stond haar vizier niet op scherp. Ook Romy Speelman mocht aanleggen voor een vrije trap maar haar inzet vloog naast de goal. Ook Minke Lalkens kon uit een tweede bal hard uithalen, haar inzet vanaf de penaltystip scheerde over. De sterk spelende Lize de Vries wist met een vernuftig balletje een medespeler vrij de zestien in te sturen en daarna kon Kitty Susan met een lage voorzet scoren, alleen was de grensrechter spelbreker. Of het echt buitenspel was zullen we nooit weten. Waar DTS Ede een vrije trap op de paal zag belanden stoomde Romy Speelman even later op om met een geweldige dieptebal Kitty Susan weg te sturen maar door goed uitkomen van de keepster werd de ruimte te klein en ging de kans ten onder ondanks een mooie aanname.

Het mocht helaas niet zo zijn voor Rijnvogels op deze regenachtige zaterdagmiddag in Ede. Een tactisch sterke eerste helft gaf Rijnvogels het beter van het spel maar na de thee werd dit een beetje teniet gedaan en dat is zonde. DTS maakte hier gebruik van en kon in de tweede helft een groter stempel op de wedstrijd drukken. Een puntendeling had terecht geweest. Zaak voor Rijnvogels om op dezelfde voet door te gaan en de goede dingen langer uit te kunnen voeren. Volgende week staat er een hele interessante speelronde op het programma waar de gehele top 6 tegen elkaar speelt. Drie punten betekent dus in ieder geval stijgen op de ranglijst en weer aanhaken in de top. Blijven bouwen, de discipline vergroten en het spel door ontwikkelen met deze vernieuwde selectie, dat gaat goed komen.

Foto’s: Sandra van Dam | Facebook DTS Dames 1

05/11/2023