Vrouwen 1 | Late maar dik verdiende driepunter

Explosie van vreugde op De Kooltuin

De tweede thuiszege van het seizoen in de Topklasse had wat voeten in de aarde maar toen Romy Speelman met een bekeken schuiver het net deed bollen was na de optelsom van de kansen de enige juiste conclusie dat Rijnvogels terecht de drie punten in eigen huis hield. Waar de bezoekers uit Haarlem ons vlaggenschip af en toe even terug drong waren er voor DSS weinig echte kansen te noteren, Rijnvogels had haar huiswerk goed gedaan. Aan de andere kant ging het kansentotaal richting de dubbele cijfers en dus was er naast enorme blijdschap ook wel opluchting te bespeuren bij een ieder.

Rijnvogels begon sterker aan de wedstrijd dan de afgelopen weken. Zonder groots te spelen ging het beter om met het fysieke aspect van deze competitie en dus kwam het ook amper tot niet in de problemen. DSS in de beginfase iets beter aan de bal maar het was Rijnvogels die de beste kansen kreeg. De fluitgrage arbiter Bruning, die de week van de scheidsrechter iets ander had geïnterpreteerd en de hoofdrol op zich nam deze middag,  zag een klein vergrijp in het 16 meter gebied en kende Rijnvogels een penalty toe. Deze werd helaas iets te scherp ingeschoten door Bo Peters en spatte van de kruising af het veld weer in. Niet veel later was het Kitty Susan die een mooie vrije trap doorkopte maar ook de lat vond. Door een goede redding van de keeper van DSS bij enkele hoekschoppen leverde dit nog niet het gewenste resultaat op.

De puntjes werden in de rust op de i gezet en Rijnvogels kwam beter uit de kleedkamer. Via de flanken werd het gevaarlijk en werkte Celine van der Toorn een mooie voorzet net naast. De ingevallen Lize de Vries overkwam niet veel later hetzelfde maar de toon was gezet. Minke Lalkens kon alleen door op de keeper maar schoot te snel en Kitty Susan toucheerde een heerlijke pass van Romy Speelman echter viel de bal net aan de verkeerde kant van de paal. Ook Myrthe Korstanje soleerde vaardig het vijandelijke 16 meter gebied in maar haar inzet kon op een mooie reflex van de Haarlemse doelvrouw rekenen. Aan de andere kant moest de Rijnvogels defensie enkele voorzetten toestaan maar gevaarlijk werd het nooit. Er werd geknokt en Rijnvogels kreeg in de slotfase loon naar werken. De spanning was voelbaar op De Kooltuin en Minke Lalkens mocht aanleggen voor een hoekschop. Eén van de laatste wapenfeiten van deze wedstrijd en wat voor eentje. De bal suisde naar de tweede paal waar Kitty Susan het leer opving en die geplaatst maar ook ongenadig hard tegen de paal knalde. Daarna Lize de Vries met links maar haar schot werd geblokt en toen viel de bal vrij voor de voeten van Romy Speelman. Waar een ieder de bal door het nek had geknald hield zij haar hoofd koel en plaatste de bal ijzig rustig in de lange hoek. Het publiek op de banken en De Kooltuin in vuur en vlam. Niet veel later werd het ook nog 2-0 maar arbiter Bruning kende het geldige doelpunt niet toe maar in plaats daarvan gaf hij Jeanny Harders een rode kaart en een vrije trap mee aan Rijnvogels. De wereld op zijn kop maar helaas is het in het vrouwenvoetbal meer normaal dan een uitzondering.

Rijnvogels wint, met de hakken over de sloot maar meer dan verdiend. Dat het eerder de trekker over had moeten halen is een feit maar ten opzichte van vorig seizoen is dit een grote stap voorwaarts. De drie punten zijn zo vroeg in de competitie al zeer belangrijk en nu is het zaak om dat volgende week tegen promovendus Berkel een vervolg te geven. Een zware wedstrijd tegen een sterke opponent, maar ook Rijnvogels is een ploeg om rekening mee te gaan houden dit seizoen.

08/10/2023