Vrouwen 1 | Haarlem wederom vruchtbare bodem voor Rijnvogels

Enerverende wedstrijd levert vierde uitzege van het seizoen op

Met de overwinning op Sportpark Pim Mulier heeft Rijnvogels zichzelf een hele grote dienst bewezen. Na een matige start van de wedstrijd richtte het zichzelf op en nam op tijd afstand van het energieke DSS wat op eigen grond dit seizoen een ware reuzendoder bleek door de gehele top 3 op een gelijkspel te houden. Uiterst effectief in aanvallend opzicht en meer solide dan de gastvrouwen leverde de zege op voor Rijnvogels.

De start van de wedstrijd was volledig in het voordeel van DSS. De snelle en vaardige aanvallers maakten gebruik van de ruimtes die Rijnvogels liet vallen door slordig balverlies en het was te danken aan enkele knappe parades van keepster Kaylee Ruitenbeek dat het niet direct op achterstand kwam. Na een kleine tien minuten kwamen de rood-groenen dan toch verdiend op voorsprong nadat een afgemeten voorzet vanaf rechts keurig werd binnengekopt. De Kooltuinbewoners hadden te kampen met enkele kleine pijntjes maar daartegenover stond de terugkeer van Kim Zethof op de flanken. Na de achterstand kwam Rijnvogels beter in haar spel en via Kitty Susan en Kim Zethof kon het uitbreken over de rechterkant. De afgemeten voorzet van laatstgenoemde was weer ouderwets perfect en het was Lize de Vries die het hoofd koel hield en keurig afrondde. Leidsman Abouyahya ging de mist in toen hij reglementair uitverdedigden bestrafte met hands en een indirecte vrije trap toekende in het 16 meter gebied. Gelukkig was het weer Kaylee Ruitenbeek die redding bracht en daarnaast had DSS meer last van de scheidsrechter dan Rijnvogels in het vervolg van de wedstrijd. De honger van de Katwijk Binders was nog niet gestild en een heerlijke aanval betekende de voorsprong. Het leer kwam terecht bij Jeanny Harders die na een goede individuele actie Kitty Susan vond, die haar maatje Kim Zethof maar weer eens aan het werk zette. De lage voorzet werd daarna teruggelegd alwaar Myrthe Korstanje van dichtbij het juiste gaatje vond en het net liet bollen. Vlak voor het scheiden van de markt was het wederom Jeanny Harders met een heerlijke individuele actie en dito voorzet. De aangesnelde Kim Zethof stond op de juiste plaats en met haar hoofd c.q. schouder nam Rijnvogels afstand van de tegenstander.

Rijnvogels enigszins comfortabel aan de thee al wist het dat de strijd nog lang niet gestreden was. Rijnvogels had het moeilijk met de energie die DSS aan de dag legde en moest daar zich maximaal voor concentreren. Direct na rust had de wedstrijd al in het slot gegooid kunnen worden toen de sterk spelende Lize de Vries over rechts demarreerde echter vloog de inzet van Jeanny Harders van dichtbij over de lat. De wedstrijd bleef in hoog tempo gespeelde worden al kreeg Rijnvogels steeds meer controle op de aanvallende impulsen van de Haarlemmers. Totdat Romy Speelman aan de noodrem moest trekken na een verkeerd ingeschatte situatie en voortijdig kon gaan douchen. Rijnvogels moest repareren en deed dit goed, al moest het enkele speldenprikjes toestaan. Het gevaarlijkste moment was een schot van rechts wat door Kaylee Ruitenbeek uit de kruising werd getikt. Na het inbrengen van de licht geblesseerde Britt van Santen en Celine van der Toorn kon Rijnvogels weer zachtjes aan aanvallen gaan denken. Sterk doorzetten van laatstgenoemde leverde een hachelijke situatie op voor het vijandelijke doel en het voorwerk voor de beslissing in de wedstrijd. De corner die daarop volgde werd door Jeanny Harders keurig op het bolletje van Lotte Bovy gelegd en met haar eerste goal van het seizoen was de wedstrijd definitief beslist. Dat Rijnvogels in de slotseconde de 4-2 nog moest toestaan was voor de statistieken want kort daarna klonk het laatste fluitsignaal. Daarna werd er nog een rode kaart uitgedeeld aan DSS en kon Rijnvogels met een verdiende overwinning van het veld stappen.

Met de 4-2 overwinning kruipt Rijnvogels dichterbij de kopgroep en wist het voor de zesde maal op rij van DSS te winnen in een competitieduel. Het zijn altijd zware en spannende wedstrijden. Complimenten aan beide ploegen voor het boeiende schouwspel. Volgende week komt promovendus Berkel naar De Kooltuin. Blijven winnen is het devies om de hete adem in de nek van de kopgroep te krijgen.

25/02/2024