Vrouwen 1 | Gelijkwaardige wedstrijd levert toch nederlaag op

Rijnvogels minimaal gelijkwaardig aan landskampioen, dubbeltje valt helaas de verkeerde kant op

Het is Rijnvogels niet gelukt om met punten vanuit Eindhoven huiswaarts te keren. Tegen de fysiek sterke landskampioen kwam het slap op gang, maar toen halverwege de eerste helft de motor ging draaien liet het zien dat het minimaal gelijkwaardig is aan de landskampioen van vorig seizoen. Lang bleef het 1-1, maar zo’n tien minuten voor tijd viel de winnende treffer voor de ploeg uit de lichtstad een beetje uit de lucht. Rijnvogels raakte deze wedstrijd tweemaal de lat en was gevaarlijk bij standaardsituaties, waar de thuisploeg voornamelijk over de flanken en in de tegenstoot haar wapens tentoon stelde.

Op het zware natuurgrasveld op sportpark Genneperparken ontspon zich een voetbalgevecht waar al vroeg in het seizoen duidelijk werd dat beide ploegen een woordje kunnen gaan meespreken in deze competitie. Ondanks dat Rijnvogels niet scherp begon aan de wedstrijd en in de duels de mindere was, kreeg het daarna kleur op de wangen en werd voornamelijk de strijd op het middenveld een interessante om te volgen. Waar Rijnvogels, zonder anderen tekort te doen, met Kitty Susan de beste speelster op het veld leverde ging de ervaren en gehaaide ploeg van Eindhoven er stevig tegenaan, maar kon het ook weer niet haar geliefde spelletje spelen. Helaas voor Rijnvogels viel de openingstreffer toch in het Katwijkse doel. Een voorzet van de sterke linksbuiten werd er niet uitgehaald en de bal zeilde pardoes vanaf de achterlijn in de verre hoek achter keepster Kaylee Ruitenbeek. Het was voor Rijnvogels wel het sein om er een schepje bovenop te doen en al snel kon het via de flanken voor speldenprikjes zorgen. Een aanval van rechts werd door de eigen blauw-witte defensie keihard op de lat gepegeld en even later was het via een hoekschop dan toch raak. De bal werd goed voorgebracht en kwam voor de voeten van Romy Speelman die niet twijfelde en uithaalde. Via de kluts, het been van Kitty Susan en een handje van een Eindhoven verdedigster kletste de bal tegen de touwen en kwam Rijnvogels verdiend langszij. De thuisploeg bleef stormen via de zijkanten maar tot een enkele mogelijkheid bleef de dadendrang beperkt. Voor rust was Rijnvogels nog eenmaal gevaarlijk toen spits Minke Lalkens werd weggestoken en alleen voor de keepster kwam maar ook haar inzet spatte uiteen op de lat. Het had een mooie en misschien ook wel terechte opsteker geweest zo vlak voor rust.

Na rust was de opdracht duidelijk voor Rijnvogels. Knokken tot je er bij neervalt, het middenveld in handen houden en diepte maken via de flanken. Het werkte goed zonder dat er bij beide doelen grote kansen waren te noteren. De Kooltuinbewoners streden voor wat we ze waard waren en hadden via de weggeslopen Celine van der Toorn en Minke Lalkens twee mogelijkheden op een voorsprong. Ook een vrije trap van Bo Peters werd door Kitty Susan bij de tweede paal goed ingeschat maar de kopstoot werd gepareerd door de goalie van FC Eindhoven. Tot de 79e minuut leek een gelijkspel een goede deal te zijn maar een slap verloren duel liet de sterke linksbuiten van FC Eindhoven nog eenmaal demarreren. Een dribbel en een combinatie verder en de bal lag in het netje. Rijnvogels ging nog eenmaal in de achtervolging en haalde alles uit de kast maar kon geen potten meer breken. Dat de 3-1 ook nog viel was voor de statistieken waar Rijnvogels steeds meer risico ging nemen.

De conclusie is dat Rijnvogels met haar eigen aanvallende spelopvatting aanhaakt bij de bovenkant van de Topklasse, maar dat het op details toch de wedstrijd verloor. Een goede les kan getrokken worden uit deze wedstrijd en dat kan meegenomen worden naar de volgende wedstrijd. De afgelopen seizoenenen had Rijnvogels een stuk minder te vertellen in de uitwedstrijden tegen FC Eindhoven en dus is de ploeg groeiende. Volgende week komt DSS naar De Kooltuin met evenveel punten in de knip als de ploeg van Egmond Blinker. Dan mag ons vlaggenschip het weer laten zien en dan gaat het helemaal goed komen. De start is geweest, de komende weken wijzen uit of onze ploeg mee kan met de kopgroep.

01/10/2023