VROUWEN 1 | Dik verdiende overwinning op koploper Saestum

Verdiende beloning voor Rijnvogels na vele kansen

Besef even de volgende statistieken. In alle 6 onderlinge wedstrijden tussen Rijnvogels en Saestum ging even zo vaak de winst naar de ploeg uit Zeist. Met niet te missen doelcijfers. Saestum wist in die zes wedstrijden liefst 21 keer te scoren en Rijnvogels 0 keer. Dat na 90 minuten en een beetje de overwinning uitbundig werd gevierd op het veld was dan ook niet gek. De conclusie die uit deze wedstrijd getrokken kon worden is dat Rijnvogels een volwassen ploeg aan het worden is die deze zaterdag in tactisch opzicht de zaken gewoon beter voor elkaar had. Er werden 6 á 7 goede doelkansen gecreëerd en op de beginfase na, toen Saestum op de paal schoot, werd er helemaal niets weggegeven door de solide Rijnvogel defensie.

Als Rijnvogels zich wilde meten met de kopgroep moest het vandaag winnen en dat deed het. Er werd gevochten voor elke meter en had goed in de smiezen wat de elfvoudig landskampioen van plan was. Op een regenachtig sportpark De Kooltuin moest het in de eerste minuten even met het hoofd schudden maar daarna brak een sterke fase aan waarin Jeanny Harders doorkwam maar het leer tegen de kruising aan pegelde en Kitty Susan haar inzet aan de verkeerde kant van de paal mikte. De organisatie bij Rijnvogels stond als een huis en het was voor de in het donkerblauw getooide bezoekers zoeken naar de juiste vorm. Voor rust moet de ploeg van Egmond Blinker iets verder terug maar uiteindelijk vertrok het geen spier.

Na de rust hetzelfde wedstrijdbeeld. Rijnvogels daadkrachtig en Saestum met iets meer balbezit zoekend naar een opening. De Kooltuinbewoners wisselden het hoog druk zetten af met goed verdedigen op eigen helft. En ook naarmate de tweede helft vorderde bleek het idee dat Rijnvogels de eerste treffer van de middag zou maken echt geen rare gedachte. Minke Lalkens kwam al vroeg door richting de keeper maar het overzicht ontbrak voor de goal en ook Kitty Susan wurmde zich door de Zeister defensie maar kon net geen afspeelmogelijkheid vinden voor de goal. De sterk spelende Jeanny Harders, Myrthe Korstanje en Lize de Vries zorgden voor het voorwerk. Danique Wuhl, onthoud die naam, was de sloper op het middenveld die Rijnvogels deze middag keihard nodig had. Het was schaken op hoog niveau en zoals een topwedstrijd betaamd, vergoedde de spanning ook veel. Halverwege de tweede helft was de ontlading dan daar. Minke Lalkens versierde een corner, mocht deze zelfde nemen en bezorgde deze perfect in het pak voor de goal waar Danique Wuhl hoog boven de rest wist uit te toornen en De Kooltuin liet ontploffen. Rijnvogels aan de leiding en dat zouden zij niet meer weg geven. Pas in de laatste minuten kon Saestum een echt slotoffensiefje inzetten waarbij Rijnvogels nog even tot het uiterste werd gedwongen zonder dat er kansen uit naar voren kwamen. De defensie met Iva van Duuren, Lotte Bovy, Romy Speelman, Claudia Owel en later ook Britt van Santen had hun zaakjes prima voor elkaar. Kitty Susan ontsnapte nog eenmaal aan de rechterkant, oog in oog met de keepster was het balletje breed op de meegelopen Daphne Troost was net te kort. Maar het benadrukte maar weer eens dat Rijnvogels het team was dat de meeste kansen kreeg deze middag.

Toen de goed leidende arbiter Horst de laatste drie tonen van deze spannende middag wegblies was de ontlading uiteraard groot bij iedereen die Rijnvogels lief heeft. Winnen van de koploper doe je niet elke week en zeker niet als dit tot het gevolg heeft dat de competitie weer helemaal open ligt. Bij verlies was Rijnvogels op 10 punten achterstand gekomen en nu zijn het er nog ‘maar’ 4. Het hele pak staat weer dicht bij elkaar en volgende week reist de jonge ploeg van trainer Egmond Blinker af naar Groningen om tegen Oranje Nassau te spelen, wat een hele goede eerste seizoenshelft kent en met 19 punten op de 4e plaats bivakkeert. Eén puntje boven Rijnvogels. De overwinning van dit weekend telt pas echt als er ook volgende week een goed resultaat wordt behaald. Daar gaan we voor.

26/11/2023