Vrouwen 1 | Broodnodige overwinning voor hardwerkend Rijnvogels

Code bij Wartburgia wordt laat maar verdiend gekraakt

Voor het eerst in al die jaren heeft Rijnvogels eens drie punten meegenomen bij Wartburgia. Altijd ging het mis in het tweede gedeelte van de tweede helft waardoor de Amsterdammers er met de winst vandoor gingen. Juist in deze wedstrijd waren de rollen omgedraaid toen Myrthe Korstanje met nog een ruim kwartiertje op de klok de trekker overhaalde en de trouwe Rijnvogelvolgers liet juichen. Op sportpark Drieburg werd er hard gewerkt door de Kooltuinbewoners, kwam het ook goed weg met twee ballen op de lat, maar was het over de hele wedstrijd gezien was de ploeg van Egmond Blinker de beter voetballende ploeg.

De regen en het snelle veld maakten het moeilijk voetballen voor beide teams, die het elkaar ook op tactisch gebied het elkaar moeilijk wisten te maken door in verschillende formaties aan te treden. Voor Rijnvogels was het zaak om de twee onnodige nederlagen van zich af te spelen door een volwassen wedstrijd af te leveren en zich in de fouten te beperken. Dit lukte vrij goed waardoor er voor de Katwijkers iets meer balbezit was in het eerste bedrijf. Wartburgia wilde Rijnvogels pijn doen in de tegenstoot, Rijnvogels mocht het spel maken. Met loopacties in de diepte had de thuisploeg het meeste moeite. Tweemaal brak Rijnvogels echt uit, maar was de bezetting voor het doel niet helemaal goed waar de juiste afspeelmogelijkheid niet gevonden kon worden. Bij balverlies van Rijnvogels kwam de ploeg eenmaal goed weg toen de sterke spits van Wartburgia de bal over doelvrouw Kaylee Ruitenbeek wist te wippen maar er bleek een engeltje op de lat te zitten.

Na de rust had Wartburgia zich voorgenomen om wat meer druk uit te oefenen op de defensie van Rijnvogels en daar moest de huidige nummer 5 van de Topklasse even aan wennen. Een schot van de Amsterdammers vloog voorlangs en nog een boogbal stuiterde via de lat terug het veld in. Rijnvogels schudde met het hoofd en stond toen op. De wissels hadden daar een groot aandeel in en dat is een compliment naar de brede selectie van dit seizoen. Lisanne Wallaard kwam in de ploeg en Jeanny Harders schoof een plekje op naar voren. Het middenveld kwam weer in handen van Rijnvogels en dat leverde overwicht op.

Er werd geknokt en nadat eerst de hardwerkende Kitty Susan met een goede loopactie, na een heerlijk balletje van Lize de Vries, haar schot geblokt zag worden was het even later wel raak. Uitblinker Myrthe Korstanje was het eindpunt van een soepel lopende aanval nadat ook zij weer met een goede loopactie de verdediging van Wartburgia uit elkaar trok. Het was geen koud kunstje om de bal tegen het net te laten ploffen maar een heerlijk schot in de bovenhoek liet alle handjes de lucht in gaan. Rijnvogels op voorsprong in een wedstrijd waar het schaken was. Het hemelwater stroomde met bakken uit de hemel maar het gaf Rijnvogels het zetje om net dat ene tandje extra bij te zetten en te strijden voor die drie punten.

Daphne Troost viel in en was een handenbindertje voorin, Britt van Santen kwam in de ploeg voor de gehavende Romy Speelman en zorgde er samen met Lotte Bovy, Claudia Owel en niet te vergeten Iva van Duuren voor dat er geen kansen werden weggegeven. Nadat Kitty Susan eerder al werd neergelegd in het vijandelijke 16 meter gebied floot de arbiter van dienst even later alsnog voor een strafschop toen een voorzet door een Wartburgiaans handje werd geblokkeerd. Daphne Troost, weer terug na een maandenlange revalidatie van een kruisbandblessure, nam de verantwoordelijkheid voor het team en schoot de bal gedecideerd tegen de touwen. Alsof ze nooit was weggeweest. Met een verschil van twee was de wedstrijd gespeeld en kreeg Rijnvogels nog enkele mogelijkheden om de uitslag te vergroten. Dit had wellicht wat geflatteerd geweest maar uiteraard niet minder welkom.

Door de overwinning op Wartburgia en de uitslagen op de andere velden heeft Rijnvogels zich steviger in het zadel gehesen door mee te gaan met de subtop en nestelt het zich net onder de kampioenskandidaten. Er staan voor de Topklasse nog drie absolute krakers op het programma voor de winterstop. Volgende week komt lijstaanvoerder Saestum naar De Kooltuin en zal Rijnvogels een tien moeten scoren om echt te laten zien wat het waard is dit seizoen. En dat zit er zeker in. Dit jonge en vernieuwde team is aan het groeien en dat heeft tijd nodig, maar volgende week is een mooi tussentijds examen. Voor de liefhebbers van het vrouwenvoetbal een must om te komen kijken.

19/11/2023