Heren 1 | Tweede zege op rij voor de Vogels

Verdiende winst na goede tweede helft

FC Rijnvogels wint de slag op sportpark Het Noorderslag in Staphorst. De tweede zege op rij die met name in de tweede helft een herkenbaar FC Rijnvogels verdiend over de streep trok. Toch werd het weer de bekende billenknijper in het laatste kwartier toen bij de 1-2 in het voordeel van de Vogels de thuisclub alle energieke dosis aan strijdlust uit de geelblauwe kast haalde. De Katwijkers overleefden en hebben ook na de zege op Sparta Nijkerk een beduidend mindere fase achter zich gelaten.

Interim hoofdtrainer Joost den Hollander blikte met voldoening op de wedstrijd terug. Weliswaar had hij ook een vrij vlakke eerste helft gezien waarin opponenten elkaar behoorlijk in balans hielden en waarin zijn team weinig kansen wist te scheppen. Behoudens een kopkans van Tom Bijen en wat afstandsschoten waren er weinig hoogtepunten van roodzwarte zijde. ‘Het was een lastig veld en in de rust heb ik wat kleine aanpassingen gedaan en Maarten Reyneveld voor Brian Iliohan ingebracht’. Een goede zet want Reyneveld was meer balvast. De boodschap van de trainer was helder. ‘We gaan als één team het veld op en gaan er ook als één team weer af’. De trainer die voor een 4-3-3 opstelling had gekozen kreeg het gelijk aan zijn zijde. ‘De opbouw was goed verzorgd en zeker na de rust was de aansluiting in de linies er. Ik denk dat we verdiend hebben gewonnen’.

Door de Katwijkse bril gezien was de overwinning verdiend. Ook de visie van de bestuurderen van de gastheren waren deze mening toegedaan. De eerste helft kenmerkte zich door veel duels op het middenveld zonder uitgespeelde kansen aan weerskanten. Wel dwong de thuisclub een aantal corners af maar deze bleven zonder het gewenste resultaat. Na de rust werd het een echte wedstrijd met alles erop en eraan. De Vogels kwamen als besten uit de kleedkamer en het resulteerde direct al in een aantal doelrijpe mogelijkheden. Tom Bijen was naarstig op zoek naar zijn negende treffer van dit seizoen maar trof in doelman Daan Zwinselman een man die niet van wijken wist. Eerst redde hij met de voet en had een knappe reflex in huis bij een omhaal van Bijen. Een serie corners leverden vooralsnog niet het gewenste resultaat op voor de bezoekers die vorig seizoen hier met 2-0 nog ten onder gingen.

Conform het spelbeeld kon een Katwijkse treffer slechts een kwestie van tijd zijn. Het was weliswaar niet de mooiste van dit seizoen maar wel belangrijk dat de bal van Dennis Bakker via via achter Zwinselman verdween. Een magere marge gezien het aantal mogelijkheden. Staphorst herpakte zich en de Katwijkse suprematie werd minder. Een vrije trap leverde de thuisclub de toch niet geheel verwachte gelijkmaker op nadat de bal via de lat in de rebound door Sander de Grote simpel werd binnengeknikt. De Vogels opnieuw van acquit. Niet aangeslagen maar met vertrouwen verder. Dit betaalde zich na vier minuten alweer uit toen na een combinatie via een aantal schijven het uiteindelijk Maarten Reyneveld was die vanuit een moeilijke hoek zijn inzet over de lijn zag rollen.1-2. Geelblauw dacht van niet maar de knikker belandde in het zijnet achter de paal en arbiter Paarhuis was dan ook gedecideerd en wees naar de middenstip.

Er volgde een hectisch kwartiertje op sportpark Het Noorderslag. Zouden de Vogels de slag winnen of zou de thuisclub nog toeslaan? Het werd met lange ballen pompen door Staphorst en voor FCR pompen om niet te verzuipen. De Katwijkse defensie hield het hoofd boven water en het laatste fluitsignaal klonk als muziek in de oren van alles ’wat des Vogels’ was.

Na twee overwinningen op rij is er weer een mooie plek in de middenmoot veroverd. De stormbal van een paar weken geleden is voorlopig weer opgeborgen.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van Passen, Ogidi Nwankwo, Michel, Driebergen (74. Scholten), Bakker 89. Van Montfort), Bijen, Haddadi, Noordam (74. De Jong), Iliohan (46. Reyneveld), Mercera (74. Van den Oever).

Scoreverloop. 59. Bakker 0-1. 66. De Grote 1-1. 70. Reyneveld 1-2.

27/01/2024