Heren 1 | Rijnvogels in duikvlucht

FC Rijnvogels in neerwaartse spiraal

Wie vindt de handrem om de duikvlucht van de Vogels een halt toe te roepen? Na een goede start van het seizoen gaat het wekenlang neerwaarts met de Katwijkers. Van subtopper afgedaald tot net boven de rode streep. Het is nog te vroeg om nu al de stormbal te gaan hijsen. Zorgelijk is echter wel dat er in vijf wedstrijden slechts drie keer werd gescoord. Dat niet alleen maar de ploeg schijnt toch enigszins tegen zichzelf te gaan voetballen als het maar niet wil lukken.

Drie keer op rij werd er verloren van een zondagteam. Twee keer van laagvliegers Kampong en Hoogeveen. Waar schort het aan in het team van trainer Dogan Corneille? Een moeilijk te beantwoorden vraag. Doelman Pim van der Plas, ook vandaag weer de man met een dikke voldoende, probeert een verklaring te vinden. De wederom teleurgestelde sluitpost: ‘Het heeft allemaal met vertrouwen te maken. Soms lijkt her erop of niet iedereen er voor de volle honderd procent ingaat. Vandaag alweer een negatief resultaat tegen een laagvlieger en af en toe lijkt het of het allemaal te gezapig gaat’ in de ogen van Van der Plas. ‘We moeten eerst achter komen om daarna pas te gaan voetballen en we maken de kansen niet af. Het is nog te vroeg om ons zorgen te maken maar het tij moet wel keren’ realiseert de doelman zich ook terdege.

Waar is het soms oogstrelende voetbal op De Kooltuin gebleven?  Na de vernedering bij Kampong werd er op rehabilitatie gehoopt. In aanleg leek het er ook op dat de Vogels met de beste bedoelingen aan de wedstrijd begonnen en hadden de pech dat de eerste kans van Aljereau Mercera op de voet van doelman Stan Meekhof belandde want een vroege voorsprong zou de Vogels mogelijk vleugels hebben gegeven. Hoogeveen bleek daarna een niet te onderschatten opponent en was gelijkwaardig aan de gastheren. Zij waren dicht bij de openingstreffer maar ook de thuisclub had de leiding kunnen nemen doch doelman Meekhof bleef de baas in het duel met Dennis Bakker die later weer geblesseerd zou uitvallen. De dreigende momenten van de thuisclub smoorden allen binnen de zestien waar de doorgebroken Maarten Reyneveld graag een pingel zou hebben gekregen maar in de ogen van de leidsman werd hij niet onreglementair onderuit gehaald.

In de tweede helft had het er alle schijn van dat de thuisclub de zaken energieker ging aanpakken maar na twee minuten ging er een streep door de rekening. Een afvallende bal werd oor Justin Benjamins keihard binnen geknald. Tijd genoeg dus om de schade te repareren. Het kwam er niet van. De thuisclub kakte enigszins in en de mannen uit Drenthe kregen vleugels na hun doelpunt. Zij vonden elkaar makkelijker en gaven in de defensie nauwelijks iets weg. Aljereau Mercera leek na een assist van Roy van Leeuwen de gelijkmaker op de slof te hebben maar schoot voorlangs. Een kopbal van Tom Bijen werd door Meekhof knap verwerkt en het slotoffensief van de Katwijkers bleef zonder het gewenste resultaat.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever, Schoonenberg (66. Noordam), Michel, Scholte, Bakker (54 Van Montfort), Bijen, Macrander (83. Ritgers), Van Leeuwen, Reyneveld (66. Van Paasen), Mercera.

Scoreverloop: 47. Benjamins 0-1.

14/10/2023