Heren 1 | Prima seizoensouverture van Heren 1

FC Rijnvogels goed van acquit.

Na de kater van de nederlaag tegen VVSB in het na de penalty´s verloren bekerduel waren nu alle ogen gericht op de openingswedstrijd voor de competitie. Vergeten waren alle leuke oefenpotten tegen gerenommeerde tegenstanders maar vandaag ging het om het zogenaamde echie. De opponent was promovendus ODIN (Ons Doel Is Nuttig) uit Heemskerk. De Katwijkers zouden het na afloop van het met gewonnen duel naar zich zelf toe kunnen vertalen:  Ons Doel Is Nagenieten. Daar was voor de thuisclub alle reden toe na de eerste klap die –zoals dat in het ‘guldentijdperk’ werd genoemd- een daalder waard was.

De man van de Wedstrijd was Roy van Leeuwen. Hij genoot na van de 3-0 overwinning waarin hij een leeuwenaandeel had zonder zijn teamgenoten tekort te doen. Met twee assists en een treffer had hij mede zijn stempel op deze wedstrijd gedrukt. Van Leeuwen na afloop. ‘In de eerste helft vond ik het wat stroef gaan en moesten we zoeken. De tweede helft ging beter want we kwamen goed de kleedkamer uit. Voor de rust hebben we kansen gemist, ik zelf ook maar dat het doelpunt toch viel was wel lekker. Toen we vrij snel na de rust de tweede maakten knakte er iets bij hun en bij ons viel het bij ons allemaal goed. De derde goal was identiek aan de tweede maar nu kwam de voorzet van de andere kant. We gingen niet achterover leunen want dat is ons spel niet en we doen liever waar we goed in zijn’ aldus de visie van de Man van de wedstrijd.

Het eerste half uur was de strijd evenwichtig en konden de beide doellieden zich niet onderscheiden. Pas richting de rust kwamen de Vogels aanvallend beter voor de dag. Roy van Leeuwen tilde in kansrijke positie de assist van Vincent Noordam over de lat, Aljereau Mercera zag zijn kopbal door de voet van doelman Mats van der Wijst gekeerd maar de treffer hing in de lucht. Roy van Leeuwen bediende Tom Bijen en de ban was gebroken. Maarten Reyneveld had de tweede op zijn schoen maar zijn stiftbal werd door Van der Wijst gekeerd. Op een ‘psygologisch’ belangrijk moment was het doelpunt dan toch gevallen.

Het tweede bedrijf was het beste deel van de voorstelling. Snelle goals –Van Leeuwen na assist van Noordam en Mercera op aangeven van Van Leeuwen- gaven de Vogels vleugels. Bishoy Shehata had namens de bezoekers de anschlustreffer achter Pim van der Plas kunnen leggen maar zocht het doel te hoog. De thuisclub was gretig en was op zoek naar een hogere score maar goed keeperswerk liet dit niet toe. ODIN ’59 vocht voor wat het waard was maar wist geen gat in de goed functionerende Katwijkse muur te vinden. Zoals het team van trainer Dogan Corneille met name in de tweede helft acteerde geeft dit het nodige vertrouwen voor de toekomst.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever, Schoneveld, Michel, Macrander (83. Jansen), Bijen, Haddadi (72. Rutgers), Van Leeuwen, Reyneveld (72. Van Montfort), Noordam (87. Van Paasen), Mercera (87. Ritgers).

Scoreverloop. 43. Bijen 1-0. 52. Van Leeuwen 2-0. 61. Mercera 3-0.

Omdat er zondag nog gespeeld wordt is hier geen stand geplaatst. Zie later NOS teletekst pag. 834.

20/08/2023