Heren 1 | Oefenwinst op Xerxes/DZB

Xerxes/DZB toonde zich een waardige tegenstander

FC Rijnvogels speelde op een na haar laatste oefenduel. Opponent was het Rotterdamse Xerxes/DZB dat in de eerste klasse uitkomt. Insiders hadden waarschijnlijk verwacht dat het een makkie voor de Vogels zou zijn en er aardig op los gescoord zou gaan worden. Hoe anders pakte het uit. De blauwwitte zebra’s toonden zich een waardige sparringpartner en wisten de schade tot 3-1 te beperken.

Zoals FC Rijnvogels zich vorige week aan Quick Boys optrok, zo toonden de Rotterdammers geen ontzag voor de mannen van trainer Dogan Corneille. Over de hele wedstrijd analyserend was er misschien kort voor de rust een periode waarin de bezoekers minder waren maar over het geheel genomen kon de thuisclub niet echt domineren. Weliswaar waren de meeste kansen voor de gastheren maar zij slaagden er niet in om een aanspreekbare uitslag neer te zetten. Victor van Montfort viel al snelgeblesseerd uit. Maarten Reyneveld daarentegen mocht – met masker- nog een aantal speelminuten maken.

Xerxes/DZB nam zelfs brutaal de leiding door Harold Vrolijk die een scherpe voorzet in de verre hoek achter Pim van der Plas deed belanden. Op zich niet zo heel verrassend want de balans was tot aan dat moment geheel in evenwicht. De bezoekers speelden onbevangen maar moesten toelaten dat binnen twee minuten de Vogels het antwoord in huis hadden. Roy van Leeuwen was de afmaker van de assist van Vincent Noordam. Nog voor de rust wist diezelfde Van Leeuwen van dichtbij zijn tweede binnen te prikken.

Toen vlak na de hervatting de ijverige Tom Bijen de 3-1 binnen joeg leek dit de opmaat voor een hogere score. Het kwam er niet van. De mannen uit de Maasstad weigerden zich gewonnen te geven en bleven knap overeind. Hun defensie overleefde enkele hachelijke situaties maar de teller voor de roodzwarten bleef op 3-1 staan. De tegenstoten van Xerxes/DZB brachten de vogeldefensie niet in verwarring en zo eindigde deze oefenpot in 3-1.

Aanstaande dinsdag komt er een gerenommeerde tegenstander op bezoek en dan spelen de Kooltuinboys THUIS tegen Noordwijk de laatste ronde van de oefencampagne want zaterdag wordt er in Noordwijkerhout tegen VVSB aangestreden. De voorronde van het KNVB bekertoernooi en dat is wel een serieuze aangelegenheid. De wedstrijd tegen Noordwijk begint om 20.00 uur en die op sportpark De Boekhorst om 15.30 uur.

05/08/2023