Heren 1 | FC Rijnvogels en Noordwijk delen de punten

Slotfase nog het meest amusant

De laatste oefenwedstrijd eindigde in een 2-2 gelijkspel tegen Noordwijk. Het had in de slotfase wellicht nog 4-4 kunnen worden als de kansen die zich aan beide zijden voordeden in treffers waren omgezet. Noordwijk maakte nog de meeste aanspraak op de overwinning want met name voor de rust heerste de ploeg van trainer Kees Zethof. De Vogels kregen geen meter ruimte om op te bouwen en de Noordwijkers combineerden snel en naar hartenlust. Het maakte met dieptepasses op maat goed gebruik van de beide vleugels en de Katwijkers moesten zich beperken tot verdedigen en konden de bal niet lang in eigen bezit houden. De bezoekers werden echter in het zadel geholpen door doelman Pim van der Plas die bij het uitverdedigen de bal zomaar in de voeten van een tegenstander schoof en deze vond met een tikkie opzij Nick van Staveren die simpel de 0-1 binnen legde. Het is een gegeven, tegenwoordig wordt de opbouw van achteruit begonnen maar heel vaak doen zich riskante situaties voor waarvan dus akte. Men kan zich eenvoudig weg geen slordigheid permitteren. Het doelpunt kwam de gasten gezien het spelbeeld geheel toe. Pas na ruim een half uur kwam het eerste schot van de FC. Tom Bijen schoot over. Kort voor de pauze echter een verrassende gelijkmaker, ingeleid door Vincent Noordam, de kopbal werd gekeerd, wederom een inzet van een der Vogels en het was uiteindelijk Sureyo Macrander die het trio mogelijkheden binnen drie seconden doeltreffend achter Lars Jansen schoot. Niet verdiend maar daar maalde geen vogel om.

Het tweede bedrijf werd minder eenzijdig. De thuisclub werd wat brutaler en kwam vaker op de vijandelijke helft doch Noordwijk oogde toch nog beter. Het had op 1-2 moeten komen. Doelman Dammes van der Poel ging evenals zijn voorganger in de fout maar had de mazzel dat de bal van dichtbij over een leeg doel werd gepeerd en hem dus een blamage bespaard bleef. Later in de wedstrijd toonde hij zich van zijn betere kant. Dat de FC de leiding nam was toch wel min of meer verrassend. Sieb Rutgers baande zich een weg door de witrode defensie en verraste doelman Ischa Bouwman. Kort daarna had Rutgers een dubbel gevoel toen hij een strafschop veroorzaakte. Zijn ‘beroep’ is aanvaller en dat zijn niet altijd de beste verdedigers heeft het verleden vaker bewezen. Jesper de Vré knalde feilloos de 2-2 binnen. Vervolgens een op en neer en heen en weer met aan beide kanten de kansen. Tom Bijen kopte vallend een puike voorzet van Julian Jansen richting de 3-2 maar Bouwman keerde de fraaie poging. De mooiste mogelijkheid was voor Vincent Noordam die een voorzet bijna op de doellijn binnen kon lopen maar het leer slipte van zijn slof. Op diezelfde doellijn werd ook nog een bal weggehaald en aan de overzijde had het ook nog raak kunnen zijn. Het bleef echter bij 2-2 in deze oefenpot. Aanstaande zaterdag om 15.30 uur gaat het tegen VVSB in het KNVB bekertoernooi wel om de knikkers.

08/08/2023