Heren 1 | Heren 1 verdiende meer dan een puntje

FC Rijnvogels doet zichzelf tekort

De 1-1 remise op de Kooltuin tussen FCR en de gasten Eemdijk is een weerspiegeling van de stand op de ranglijst waar de beide ploegen elkaar nauwelijks iets ontlopen. Met dit gelijke spel schieten beide teams niet zo gek veel op om zich definitief veilig te spelen. De bezoekers uit Bunschoten-Spakenburg waren hier het meest gelukkig mee daar waar bij de thuisclub toch een lichte teleurstelling overheerste. Zij hadden gezien het spelbeeld het meeste recht op een driepunten maar vergaten na de snelle openingstreffer de marge te verruimen.

Jesse Driebergen weer bijna topfit na lang blessureleed werd de man van de wedstrijd. Ook hij kon een lichte teleurstelling niet onderdrukken. ‘Het zat niet mee vandaag. Wij waren beter en gaven weinig kansen weg. Het is en blijft een rare competitie’ was een terechte opmerking. Ik begin me steeds fitter te voelen maar de volle negentig minuten uitspelen valt nog niet mee’ zoals de uitslag uiteindelijk ook niet meeviel. ‘Wij hadden het meeste recht op de volle winst’ was zijn terechte visie maar het scorebord bleef op 1-1 steken.

De thuisclub nam al een snelle voorsprong door Roy van Leeuwen. Hij ontdeed zich van zijn directe opponent en krulde met links fraai in de verre hoek achter doelman Jauke Beekhuis. Dat beloofde wat te worden. De Vogels bleven aandringen en schiepen zich een aantal mogelijkheden om verder afstand te nemen van de groenwitten. Dirk Jan van den Oever kreeg een voorzet niet tegen het koppie aan, Tom Bijen schoot in kansrijke positie over, Maarten Reyneveld vond Beekhuis op zijn weg en Vincent Noordam schoot rakelings naasr. Het kwam de Katwijkers duur te staan want een bal die maar niet uit de defensie weggewerkt kon worden werd uiteindelijk door Jeffrey van den Dikkenberg over doelman Pim van der Plas in de touwen gejast, 1-1. Nog voor de pauze had Roy van Leeuwen zijn tweede van de middag kunnen bijschrijven maar zijn lob werd door Beekhuis onschadelijk gemaakt.

Direct na de hervatting zette de thuisclub de duimschroeven weer aan en het eerste schot verdween rakelings langs de paal. Geen vroege treffer zoals in het eerste bedrijf dus. Na een stief kwartiertje nam de druk wat af maar ook de mannen van Eemdijk konden de regie niet overnemen. Het hele scherpe van voor de rust leek een beetje weg te ebben bij de Vogels. Het bleef echter oppassen geblazen om zich niet laten verrassen voor de tegenstoten van de opponent die vorige week in de derby IJsselmeervogels nog op de knieën kreeg. FCR bleef geduldig zoeken naar de winnende treffer maar ondanks hectische taferelen voor het hok van Beekhuis verdween het leer nimmer in de touwen. In de slotfase had het alsnog gekund. Dirk Jan van den Oever leek na een fraai steekballetje op weg naar de 2-1 maar werd nog buiten de zestien door Jasper Beekhuis (niet de doelman dus) een onreglementair halt toegeroepen en de ultieme kans op de winnende goal teloor ging. Arbiter Besselsen trok terecht rood zodat Beekhuis voortijdig mocht gaan douchen. In de slotminuten lukte het de Vogels niet meer om recht te doen aan een mogelijke en terechte voorsprong. Eemdijk de handjes dicht geknepen, FCR lichtelijk teleurgesteld.

Opstelling: Van der Plas, Van den Oever, Schonenberg (66. Ogidi Nwankwo), Driebergen, Van Paasen (72. Macrander), Bijen, Van Leeuwen ( 72. Iliohan), Reyneveld, Mercera, Noordam (46. Van Montfort).

Scoreverloop. 3. Van Leeuwen 1-0. 31. Van den Dikkenberg 1-1.

13/04/2024