Heren 1 | Heren 1 steelt een punt bij Genemuiden

Late treffer van Mercera levert alsnog een punt op

FC Rijnvogels leek een verloren wedstrijd te spelen op het gezellige sportpark De Wetering. De gedecimeerde Katwijkse aanhang had figuurlijk gesproken het hoofd al in de schoot gelegd maar ziedaar. Een van de laatste pogingen om alsnog een gelijk spel uit het vuur te slepen leverde zowaar de niet meer verwachte gelijkmaker op. Een slim balletje van Tom Bijen – een der betere Vogels- bracht het leer voor de schietgrage rechterslof van Aljereau Mercera en deze haalde verwoestend uit. Doelman Hidde Streutker kan de inslag alleen maar gehoord hebben. Mercera, alleen in de eerste helft op dreef, was toch weer van waarde op het juiste moment.

Met de term ‘gestolen punt’ wordt de waarheid geen geweld aangedaan. De thuisclub had het meeste recht op de overwinning. Niet alleen op basis van het aantal kansen maar ook slagvaardig in de duels, de betere combinaties en veelal de baas in de lucht en niet te vergeten het laatste kwartier voor de rust. Genemuiden dwong de Vogels in de verdedigende modus en de Katwijkers kwamen niet meer aan voetballen toe zoals in het eerste half uur waarin de verhoudingen fifty-fifty waren.

De gastheren lieten in de eerste minuten al hun tanden zien. Een vrije trap van Rutger Etten werd door doelman Pim van der Plas gepareerd en een minuut later vloog een inzet rakelings naast zijn kooi. Met Van der Plas is- zonder anderen tekort te doen- de beste man aan Katwijkse zijde genoemd. Met een aantal fraaie reddingen hield hij zijn team lang in de race. Trouwens, zijn verdedigende kompanen voor hem hadden ook een drukke middag en waren mede debet aan de 0-0 stand die bij de rust werd bereikt. Aanvallend konden de Vogels sluitpost Streutker nauwelijks verontrusten want de pogingen die op hem werden afgevuurd met name van de immer ijverige Tom Bijen ketsten telkens op een groenwit lichaamsdeel af.

Direct na de hervatting zowaar het eerste schot tussen de palen van Tom Bijen maar Streutker haalde bal knap uit de hoek. Vele minuten later zou het tweede schot tussen de palen wel raak zijn, de gelijkmaker van Aljereau Mercera. Het schot van Bijen bleek echter geen opmaat voor een Katwijks offensief want de thuisclub nam de regie weer in handen. Verre inworpen en snelle counters waren telkens alarmfase 1 voor de Vogels die hun normale vorm maar niet te pakken kregen. Wel strijdend maar vaak slordig in de passing. Dat de thuisclub de leiding nam was derhalve niet onverdiend. Een prachtige treffer in de kruising van Berwout Beimers leek voldoende voor een zege voor de nog ongeslagen thuisclub. Bij de jacht naar een tweede verlossende treffer stuitten zij echter op de Katwijkse muur en de uitstekende Pim van der Plas. De nieuwe doelman groeit met de week.

Uiteindelijk resulteerde de ultieme aanvalspogingen van de mannen van trainer Dogan Corneille toch nog in de niet geheel verdiende maar zeer welkome gelijkmaker. Soms rolt het balletje toch nog de goede kant op.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever, Schonenberg, Michel, Van Paasen, Macrander, Bijen, Van Montfort (63. Jansen), Van Leeuwen (71. Ritgers), Noordam (46. De Jong), Merecera.

23/09/2023