Heren 1 | Heren 1 ontwricht door record gele prenten

FC Rijnvogels ziet geel voor de ogen

Het is een zeldzaamheid dat een goed voetballend team maar liefst negen gele prenten kreeg voorgeschoteld. En als kers op de taart ook nog een rode waardoor de Rijnvogels het laatste kwartier met tien moesten trachten de 2-1 achterstand alsnog te nivelleren. Hetgeen bijna nog lukte maar verdediger Willem Schonenberg bleek helaas geen killer en stuitte op doelman Mathijs Jan Swaneveld en hiermee een ultieme kans op een verdiende gelijkmaker om zeep hielp.

Hoe anders was het een week daarvoor toen de Vogels geen enkele gele prent werd getoond. Een arbiter die de zaak toen aanvoelde. Op sportpark De Ebbenhorst werden zij er gek van hetgeen het normale ritme danig verstoorde. Toegegeven, van de negen waren er een aantal terecht maar bij vrijwel elke overtreding greep de dienstdoende leidsman- geobserveerd door een waarnemer- vrij gemakkelijk naar de borstzak. Dat had hij bijvoorbeeld ook kunnen doen toen Tom Bijen een scoringskans kreeg en daarmee de  opgelopen 2-0 achterstand had kunnen reduceren. Gehinderd door de Nijkerkse sluitpost kon hij slechts een slap rollertje loslaten dat voor de doellijn nog kon worden weggewerkt. Geen aansluitingstreffer op slag van rust. Nee, de Vogels waren bepaald niet amused na de 2-1 nederlaag daar waar een gelijkspel de verhoudingen beter had weergegeven. Als eerste de hand in eigen boezem steken na gemaakte fouten en dan het vingertje naar een ander wijzen. Maarten Reyenveld was alweer een pechvogel en moest na twintig minuten geblesseerd het veld verlaten. De pechduivel achtervolgt hem na een jaar blessureleed wederom. Kenmerkend: het spel van de Vogels was bij tijd en wijlen slap en slordig daar waar de opponent juist een behoorlijke dosis inzet aan de dag legde.

Het eerste half uur ging de strijd gelijk op en was het Vincent Noordam die de vuisten van Mathijs Jan Swaneveld testte. Deze bleken degelijk. Tot dan aan toe waren de gastheren nog niet gevaarlijk geweest tot aan het moment waarop binnen nog geen twee minuten de thuisclub van 0-0 naar 2-0 uitliep. Met dank aan een misser en slecht uitverdedigen waardoor de Katwijkers zich deze slordige momenten zichzelf aan konden rekenen. Uitverdedigen doe je naar de zijkant en niet door het midden. Mark van der Weijden en Frank Heus waren de scherprechters. De Vogels aangeslagen rechtten de rug. Diverse projectielen vlogen over tot aan de mooiste kans voor Tom Bijen maar zoals eerder vermeld dus geen 2-1.

Met enkele omzettingen trachtte trainer Dogan Corneille het tij te doen keren. Het ging beter lopen en aanvallend kwamen de Vogels goed voor de dag. De Katwijkse defensie stond ook geconcentreerd om gevaarlijke aanvallen van de thuisclub in de kiem te smoren. Het had de handen er soms wel vol aan. De Vogels gaven niet op en toen Siep Rutgers in kansrijke positie naar de grond ging mocht Tom Bijen vanaf de stip aanleggen. Ik alle koelte stuurde hij Swaneberg het verkeerde bos in en bij de Vogels kwam de geest uit de fles. Een slotoffensief met doelrijpe kansen leverde echter niet de verdiende gelijkmaker op.

FC Rijnvogels Van der Plas, Van den Oever (46: Van Paasen), Schonenberg, Michel, Macrander, Haddadi ( 76 rood), Bijen, Reyneveld (20: Rutgers), Van Leeuwen, Mercera (89: Ritgers), Noordam (60: Van Montfort).

Scoreverloop. 29. Van der Weijden 1-0. 30. Heus 2-0. 65. Bijen 2-1 (pen.).

26/08/2023