Heren 1 | Heren 1 in veilige haven

Wedstrijd met twee Rijnvogelgezichten

De ontmoeting tegen Urk was bepalend en definitief voor de Vogels om zich te vrijwaren van eventueel vermaledijd nacompetitievoetbal. Het werd een royale 4-1 overwinning voor de thuisclub na een wedstrijd met twee gezichten. Illustratief voor dit seizoen. Mooie en slechte potten wisselden zich elkaar regelmatig af. De eerste helft een goed spelend Rijnvogels dat bij half-time al een comfortabele 3-0 voorsprong had opgebouwd en het verval in de tweede rondgang. Voer voor psychologen zou je bijna denken.

Ook de man van de wedstrijd met twee treffers, Peer van Paasen had er nauwelijks een verklaring voor. ´We speelden een prima eerste helft en een slappe tweede helft. Wij werden slordig een speelden de kansen slecht uit die wij zeker in het begin van de tweede helft nog kregen´ was zijn duidelijke visie. Over een eventueel gevecht om de P-D plaatsen had hij zich vooraf geen zorgen gemaakt. ´We moesten vandaag gewoon winnen en dat is gelukt´. Nadat Urk met tien man kwam te staan, rood voor Bennie Dunnink wegens strafbaar trappen, kwamen de gasten ondanks de numerieke minderheid weer volledig in de wedstrijd. ´Het leek wel of wij met tien man voetbalden en zij met elf´ had ook Van Paasen ervaren. Zelf maakt hij volgend seizoen ook weer deel uit van de Katwijkse formatie..

De thuisclub startte sterk en hield van meet af aan de bezoekers in de tang. Aljereau Mercera die al een tijdje droog stond was op zoek naar weer eens een treffer. Zijn eerste poging binnen de minuut vloog over en kort daarop zag hij zijn inzet via het aluminium over suizen. De Vogels bleven aandringen en de beloning was er al snel. Een fraaie voorzet van Bryan Anthonie Iliohan werd knap door Tom Bijen met een halfvolley achter Richard Strijker binnen geschoten. De koek leek aangesneden en was nog niet op. Bijen kopte naast, Iliohan trof de lat en de 2-0 was een kwestie van tijd. Een slim steekpasje van Mercera werd op waarde ingeschat door Maarten Reyneveld die met een perfect lobje Strijker opnieuw als Urker liet visser ook al zal het zijn dagelijkse beroep niet zijn. Beide Katwijkse doelpunten waren van behoorlijke schoonheid. Tussentijds kwamen de bezoekers er af en toe even tussenuit maar hadden pech dat een vrije trap via de buitenkant van de staander naast vloog. Nog voor de adempauze leek het duel beslist. Weer was Bryan Iliohan de aangever en nu was Peer van Paasen de koelbloedige afmaker, 3-0. Een comfortabele ruststand voor de roodzwarten.

In de tweede rondgang hadden de Vogels naar verwachting de marge kunnen verruimen. Via uitgespeelde kansen en goed keeperswerk van Richard Strijker bleef het 3-0. Daarna leek de thuisclub het boekje even zoek en kwam niet meer tot het vermakelijke niveau van de eerste helft. Zelfs niet toen Urk met tien man verder moest na het wegzenden van Dunnink. Na de 3/1 van Jarno van Essen werden de bezoekers in ondertal steeds gevaarlijker en het had weinig gescheeld of zij waren weer terug in de wedstrijd gekomen. Uiteindelijk besliste Peer van Paasen met een onverwachte treffer via de binnenkant van de paal het duel.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever (62. Macrander), Michel, Scholten, Driebergen, Hadddi (46. Noordam), Van Paasen, Bijen, Iliohan (78. De Jong), Reyneveld (69. Rutgers), Mercera (67. Van Leeuwen).

Scoreverloop. 9. Bijen 1-0. 22. Reyneveld, 2-0.. 43. Van Paasen. 3-0. 67. Van Essen 3-1. 83, Van Paasen 4-1.

11/05/2024