Heren 1 | Heren 1 gaf niet thuis

FC Rijnvogels net zo wisselvallig als het weer

Er is bij de Vogels geen peil op te trekken. De ene week een puike pot, een week later lijkt het weer nergens op. De stabiliteit is dit seizoen nogal ver te zoeken. Voer voor psychologen die er ook geen raad mee zullen weten. De glansrijke zege van de week ervoor bij Urk was allang weer verbleekt.

De volgend seizoen voor Rijnsburgse Boys uitkomende Tom Bijen had er ook geen verklaring voor. ´Ligt het aan de instelling van sommigen, ik heb geen idee´ sprak de normaal goed draaiende motor op het middenveld met ook een neusje voor de goal. Ook in deze motor was zand binnen gewaaid zoals in het team dat achter de feiten aanliep. Bijen: ‘Ik kon ook geen verschil maken vandaag’ bekent hij in de wetenschap dat dit een van zijn veruit mindere wedstrijden was. ‘Ik wilde wel maar het lukte niet. De vroege achterstand zijn wij niet te boven gekomen en DOVO is de terechte winnaar’.

Aan dat laatste is geen speld tussen te krijgen. De Veenendalers kregen na de vroege treffers vleugels en die van de Vogels leken vleugellam. Tekenend voor de aanvallende onmacht is dat doelman Nick van den Dam geen enkel schot van betekenis op zich heeft af zien komen. De Katwijkers hadden wel de pech dat de altijd betrouwbare verdediger Neville Igidi Nwankwo al na 9 minuten geblesseerd moest afhaken. Omdat twee minuten voordien Chris Verheul de bezoekers al op een vroege voorsprong had gezet waren dit twee tegenvallers die wellicht een stempel op de wedstrijd hebben gedrukt. Toen vrij kort daarna doelman Pim van der Plas zich verkeek op een indraaiende corner van Matthijs van Nispen, diende zich een moeilijke middag voor de thuisclub aan.

De draad kon nauwelijks worden opgepakt. DOVO bleef de betere en makkelijker voetballende ploeg die een aantal corners afdwong die voor het nodige gevaar zorgden. De eerste schietkans voor roodwart werd zonder overtuiging door Peer van Peesen ruim over geschoten. Ook in de tweede helft kwamen de gasten overtuigender uit de kleedkamer. Het heeft er eigenlijk geen moment ingezeten dat een vroege aanluitingstreffer nog voor een spannend vervolg zou zorgen. DOVO was op alle fronten beter, won de meeste duels en tweede ballen en de 0-3 leek eerder in de asgrauwe lucht te hangen dan een Katwijkse tegentreffer. Die 0-3 kwam er dan ook. Een vrije trap werd door doelman Pim van der Plas weggebokst maar de rebound werd knap door Lars Rebergen binnengekopt. Zelfs een eretreffer zat er voor de thuisclub niet meer in na een wedstrijd die maar gauw in het vergeetboek mag worden bijgeschreven. Bijen teleurgesteld maar optimistisch: ‘We gaan heus wel weer winnen. Als we dat volgende week bij DEM doen hebben we meer punten dan vorig jaar bij de winterstop’. De wens is dus de vader van de geachte.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever, Igidi Nwankwo (9. Macrander), Schonenberg, Scholten, Van Paasen (71. Bakker), Bijen, Haddadi (46. Noordam), Mercera (76. Jansen), Van Montfort, (71. Ritgers), De Jong.

Scoreverloop. 7. Verheul 0-1. 11. Van Nispen 0-2. 72. Rebergen 0-3.

09/12/2023