Heren 1 | Heren 1 behoorlijk ondermaats tegen Kampong

FC Rijnvogels fors onderuit tegen laagvlieger

‘Ze zijn niet gewend om op zondag te voetballen’ schampte een trouwe Rijnvogels supporter na afloop van de schandelijk met 4-0 verloren wedstrijd tegen Kampong. Hij zag met enkele tientallen getrouwen hoe de ploeg een van de aller slechtste wedstrijden van de laatste jaren speelde. Onherkenbaar. De laatste weken gaat het toch al niet voortvarend met de mannen van trainer Dogan Corneille die lijdzaam moest toezien hoe laagvlieger Kampong zijn team een afstraffing gaf.

Kampong vergaarde tot dan toe vier punten en scoorde slechts zes keer in de zeven voorgaande wedstrijden. Nu vonden zij het net achter doelman Pim van der Plas maar liefst vier keer. Met Van der Plas is – ondanks de vier onhoudbare tegengoals- de enige man genoemd die een dikke voldoende haalde daar waar zijn teamgenoten onder de maat bleven. Als hij in de zevende minuut al een fraaie safe moest verrichten om een vroege achterstand te voorkomen was dit geen best voorteken voor de rest van de middag. Zorgelijk is ook dat de voorhoede in de laatste vier ontmoetingen slechts drie keer de vijandelijke touwen wist te vinden. Door deze blamerende nederlaag zakt de ploeg naar de tiende plek en moet geen verdere misstappen maken om niet al in een vroeg stadium naar onderen te moeten gluren.

De Vogels werden door de mannen uit de Domstad afgetroefd, met name op inzet. Ook op efficiency. De spaarzame kansen die er zich voor deden leverden niets op. Roy van Leeuwen kwam een teentje tekort en Dirk Jan van den Oever zag een pegel naast vliegen. Pas in de slotfase belandde een kopbal van Tom Bijen op de lat en moest doelman Job Peeters een knappe en enige redding verrichten op een schot van Maarten Reyneveld. Toen stond het inmiddels al 4-0 en waren de meeste diep teleurgestelde Katwijkse fans al op de terugreis.

De thuisclub kwam al vroeg op voorsprong. De vrije man Siemen Eijkemans haalde uit en zijn granaat sloeg via de binnenkant van de paal binnen. Een opmaat voor de gastheren die makkelijker gingen ballen dan de Katwijkse opponent die maar niet tot een grip op het middenveld kwam. Hier bleef de balans zo’n beetje in evenwicht. Tot aan half-time bleef de magere voorsprong voor de gastheren gehandhaafd.

In het tweede bedrijf geen wederopstanding van de Vogels. Zij kropen door het oog van de naald toen een vrije trap van Jort de Zeeuw op de lat uiteen spatte. Het bleek uitstel van executie want na een rommelige situatie en slecht verdedigen mocht Merijn Muskens zomaar de 2-0 aantekenen. Hiermee leek het duel met nog een half uur op de klok al te zijn beslist. Zeker toen amper drie minuten nadien toen Cornel van Bergen Henegouwen ongehinderd de 3-0 binnen roste. Berend Witteveen strooide nog meer zout in de Katwijkse wonde door na een vlotte aanval en puike voorzet van Merijn Muskens het kwartet doelpunten vol te schieten.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever (64. Ritgers), Schoonenberg, Michel, Macrander (46. Noordam), Bakker, (64. Van Montfort), Bijen, Van Paasen, Van Leeuwen, Reyneveld, Mercera (64. Scholte).

Scoreverloop. 7. Eijkemans 1-0.59. Muskens 2-0. 62. Van Bergen Henegouwen 3-0. 78. Witteveen 4-0.

08/10/2023