Heren 1 | Dik verdiend punt bij Harkemase Boys

FC Rijnvogels weer op de goede weg

Een slechte serie achter de rug en dan op bezoek bij de gedeelde koploper Harkemase Boys dat dit seizoen verrassend goed voor de dag komt. Daarom mag de dik verdiende 1-1 ook min of meer als een verrassing voor de Katwijkers worden bestempeld. Slechts weinigen vogelfans die de verre uitwedstrijd bijwoonden keerden toch tevreden huiswaarts. Van tevoren had men maar al te graag voor een punt getekend.

Het verdiende punt mag dan een opsteker worden genoemd maar de wijze waarop deze remise tot stand kwam biedt weer perspectief. De mannen van trainer Dogan Corneille toonden inzet en weer geloof in eigen kunnen. Aanvoerder Dirk Jan van den Oever na afloop op weg naar de bus was in ieder geval tevreden. ‘Misschien had er nog meer ingezeten maar ik ben blij dat we goed hebben gespeeld en een punt hebben verdiend. Het geeft weer vertrouwen voor de toekomst’ sprak hij de terechte hoop uit. ‘We hebben iets anders gespeeld en het systeem pakte goed uit’.

Neville Ogidi Nwankwo was na een aantal weken blessurepech weer terug in de basis hetgeen ten koste ging van Willem Schonenberg. Nu ontbrak de pas herstelde Dennis Bakker weer die onlangs een spierscheuring opliep. Zo wisselen de geblesseerden elkaar af en Jesse Driebergen ontbreekt al meer dan een jaar en nieuwkomer Nino Roffelsen heeft voorlopig nog geen uitzicht om het Rijnvogeltenue aan te mogen trekken. Trainer Corneille koos er voor om Jacco Scholten in de verdedigingslinie naast Kasper Michel te posteren. De man die weer een goede prestatie leverde en verantwoordelijk was voor de late gelijkmaker, binnen gekopt na een corner van Tom Bijen.

Dat juist verdediger Michel voor het enige Katwijkse doelpunt tekende is echter nog een teken aan de wand. De voorwaartsen werken wel hard zoals het hele team maar er worden te weinig kansen gecreëerd. Bovendien stond in het Friese doel Feike Spoor die een schot van Maarten Reyneveld knap over de lat werkte en binnen enkele seconden een inzet van Peer van Paasen en Aljereau Mercera met de uitgestoken voet keerde. Voordien had doelman Pim van der Plas in de beginfase al een inzet van dichtbij knap verwerkt. Er ontspon zich op sportpark De Bosk een evenwichtig duel waarbij de strijd hoofdzakelijk op het middenveld werd uitgevochten zonder dat beide teams zich hier zich meester van mochten noemen. Allengs werd duidelijk dat de Katwijkse Vogels beter uit de verf kwamen dan de weken ervoor. Rustig opbouwend maar de zuivere eindpass ontbrak.

In de tweede helft zo ongeveer het zelfde spelbeeld. Aanvankelijk een felle thuisclub maar de Katwijkers beten terug. Een scrimmage voor het hok van Spoor bleef zonder resultaat en aan de overzijde voorkwam Pim van der Plas tot twee keer de openingstreffer. Die viel een kwartier voor tijd na een snelle uitbraak van Stefan Deuling die met een harde knal Van der Plas kansloos liet. De Vogels knokten terug en Kasper Michel werd de gevierde man. Er volgde een spannende en hectische slotfase waarin de beide teams voor de volle buit gingen. Beide doelen werden echter niet meer gevonden en met de 1-1 zullen de Vogels uiteindelijk het meest tevreden zijn.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever, Ogidi Nwankwo, Michel, Scholten, Van Paasen, Bijen, Noordam (76. De Jong), Van Leeuwen (Ritgers), Reyneveld (62. Van Montfort), Mercera.

Scoreverloop. 72. Deuling 1-0. 78. Michel 1-1.

28/10/2023