Heren 1 | Blamerende nederlaag bij hekkensluiter

FC Rijnvogels zakt door het ijs

Het ijs was bijna verdwenen maar FC Rijnvogels zakte er figuurlijk door de laatste restanten heen. Wat is er toch aan de hand met de Katwijkers die voor de winterstop de laatste wedstrijden al slecht presteerden en nu na de hervatting de slechte lijn doortrokken? Bij hekkensluiter ODIN ’59 dat pas een overwinning boekte gingen de Vogels na een dramatisch optreden met 2-1 onderuit. De ondergrens lijkt nu zo’n beetje wel bereikt.

Waar is de tijd gebleven dat roodzwart sprankelde en met veel zelfvertrouwen aan de bak ging en mooie overwinningen boekte? De trip naar Spanje zou er een moeten zijn geweest om te evalueren waarom voor de winterstop de laatste wedstrijden zo belabberd waren. Lag het aan de instelling of aan het systeem? Joost mag het weten. De trip had een moment van bezinning moeten zijn en om de accu weer op te laden, de motor te smeren die behoorlijk haperde. De tientallen getrouwen die op deze sombere zaterdag toch naar Heemskerk waren getogen met hoopvolle verwachtingen kwamen bedrogen uit. Een vleugellam FC Rijnvogels stelde hen wederom diep teleur.

Waarom geen enkele kans gecreëerd in de eerste helft? Geen vernuft in de combinaties, spelers die elkaar in de weg liepen, passes over vijf meter die naar de verkeerde kleur gingen. Dieptepasses die niet aankwamen, fysieke duels werden vrijwel altijd door de tegenstander gewonnen. Neem daarbij het feit dat de thuisclub al na 8 minuten aan de leiding kwam werkte ook bepaald niet aan het zelfvertrouwen. Bij een snelle inworp was de concentratie in de Katwijkse verdediging ver te zoeken en Stan Kleef profiteerde dankbaar en liet met een onhoudbare pegel doelman Pim van der Plas volkomen kansloos. Het zou een vroege wake-up call voor de roodzwarten dienen te zijn maar andersom ging vanaf dat moment de thuisclub geloven dat er vandaag een kans in zat om voor de tweede keer een zege te boeken. Zij geloofden er wel in en streden voor elke meter. Na een ongelukkige glijpartij van Kasper Michel kreeg Jarmo Vrenegoor een vrije doortocht maar Van der Plas voorkwam een verruiming van de Heemskerkse marge. Tot aan de rust bleef het 1-0.

Na de hervatting weliswaar iets meer beleving in de Katwijkse gelederen maar het leidde vooralsnog tot niets. Opmerkelijk was dat enkele roodzwarten maar al te gemakkelijk naar de grond gingen na een alweer verloren duel maar arbiter Dogterom had daar goed het oog in. De ingevallen Vincent Noordam had wel een bepaalde drive en zag zijn schot door doelman Mats van der Wijst gekeerd. Andersom was doelman Pim van der Plas kansloos toen Niels Jager een penalty mocht nemen nadat Kasper Michel een overtreding op hem was begaan. De Heemskerks captain faalde niet en stuurde Van der Plas de verkeerde hoek in, 2-0. De tweede zege leek voor de rode lantaarndrager binnen handbereik. Totdat een kwartier voor tijd Neville Igidi Nwankwo een corner van Nabil Haddadi binnen kopte. Eindelijk kwam toen de geest uit de Katwijkse fles en werd er alles gegeven. Waarom niet vanaf minuut 1? Het slotoffensief bleef zonder het gewenste resultaat om nog minimaal een puntje binnen te slepen. Zodoende werd het een blamerende nederlaag na een wedstrijd waarin een aantal mannen niet tot hun normale niveau kwamen.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Macrander (46. Van Paasen), Michel, Scholten, Driebergen(46. Noordam), Bakker (68. Reyneveld), Bijen (85. Schonenberg), Ogidi Nwankwo, Haddadi, Iliohan (61. Van Montfort), Mercera.

Scoreverloop. 8. Kleef 1-0. 66. Jager 2-0 (pen.). 77. Igidi Nwankwo 2-1.

13/01/2024