Vrouwen 2 | Topper wordt na rust beslist (0-3)

Volwassen talententeam na rust langs concurrent EMM’21

Waar het in de vorige topwedstrijden nog weleens misging voor Vrouwen 2 heeft het afgelopen zaterdag een belangrijke stap in de goede richting gezet door EMM’21 met 0-3 te verslaan. Een afgetekende uitslag waar Rijnvogels na rust het verschil maakte, na een gelijkwaardige eerste helft met aan het eind een rode kaart voor gastvrouwen. Na de rust een zeer goed spelend Rijnvogels wat gedecideerd de drie punten wist veilig te stellen.

Het is spannend in de top van de ranglijst en dat betekent in deze fase van de competitie dat elke klap een daalder waard is. Voorafgaand aan het treffen in Roelofarendsveen bedroeg het verschil drie punten in het voordeel van de Katwijkers. Een klassieke zes punten wedstrijd dus waar de inzet het mee blijven doen om de titel is. Dat was te zien bij beide teams. EMM vloog uit de startblokken en drukte het gaspedaal vanaf de eerste balomwenteling volledig in. Rijnvogels moest even met het hoofd schudden maar wist, op een kopbal die over de goal suisde uit een strakke voorzet na, het hoofd boven water te houden. Geen schade oplopen en in de wedstrijd blijven was in het eerste kwartier het devies in deze clash tussen de fusieclubs. Het bleek de goede keuze want naar mate de eerste helft vorderde was voor de toeschouwers goed te zien dat het spelbeeld langzaam aan het kantelen was. Achterin was het bij Rijnvogels waterdicht en in balbezit werd het steeds sterker. Anne Verhoeven mocht over links uitvliegen maar haar actie smoorde in de eindfase. Saffira Zonneveld werd goed in de spelverplaatsing betrokken en op snelheid weggestuurd en ook Celine van der Toorn kwam met haar dribbels steeds dichter bij het vijandelijke doel. Tot vlak voor rust de wedstrijd volledig op zijn kop werd gezet toen Anne Verhoeven ervandoor ging en werd getorpedeerd door de uitkomende doelvrouw. Leidsman Koek had er goed de blik op en wees naar de kalkstip met een rode kaart als straf. Een mooi cadeautje voor rust echter werd de strafschop gemist en rolde naast. Helaas maar ook dat is voetbal.

Aan de thee kon het koffiedik kijken beginnen. Hoe kwamen beide teams uit de kleedkamer? De steeds beter wordende Rijnvogels met elf en uitdager EMM’21 met een tiental na het wegzenden vlak voor rust. De thuisploeg koos voor de counter en was na rust vooral op eigen helft te vinden. Slechts eenmaal kwam het gevaarlijk eruit maar toen was het verschil al gemaakt. Rijnvogels liet zich van haar beste kant zien in het tweede bedrijf. Met goed positiespel werd de tegenstander aan het lopen gebracht een laagje voor laagje werd de tegenstander gepeld. In andere woorden, het was wachten op de voorsprong en gelukkig kwam deze er na een uurtje voetballen. Op links braken onze talenten door en met een vernuftig balletje werd Anne Verhoeven aan het werk gezet en de spits hield het hoofd koel op het moment dat haar ploeg haar het hardste nodig had. Rijnvogels op voorsprong en de drie punten lagen binnen hand bereik. De vermoeidheid sloeg toe bij EMM’21 en het uitbreiden van de voorsprong was wat er ging gebeuren. Een mooie voorzet van rechts kwam op het hoofd van Celine van der Toorn die het leer strak in de hoek liet ploffen en het verschil naar twee tilde. Rijnvogels in een zetel en dat was niet het laatste wapenfeit van deze wedstrijd. Via de zijkanten was het geluk te vinden voor Rijnvogels en na een poeier op de lat was het invaller Jill Dreischor die het laatste zetje mocht geven. De wedstrijd in het slot en de drie punten in de achterzak. Mandy de Nijs kon het feestje nog completer maken maar de goed spelende gelegenheidskeepster van de thuisploeg zat er met een teentje nog net aan.

Het was een hele goede zaterdag voor het talententeam van FC Rijnvogels. Niet alleen deed het op Sportpark Alkemade Oost hele goede zaken, maar ook concurrent Hazerswoudse Boys verloor haar eigen wedstrijd. De koploper heeft nu twee punten voorsprong op FC Lisse, zes op EMM’21 en zeven op Hazerswoudse Boys. Laatstgenoemde is volgende week te gast op Sportpark De Kooltuin. Een nieuwe grote uitdaging dus voor dit hechte collectief. Nog even nagenieten van de overwinning en dan de blik weer op de volgende wedstrijd. Het begint steeds interessanter te worden.