Vrouwen 1 | Tweede oefenwedstrijd zorgt voor ruime zege

Afgelopen dinsdagavond stond de tweede oefenwedstrijd van de voorbereiding op het programma van ons vlaggenschip bij de vrouwen. FC Rijnvogels heeft dit seizoen een ruime selectie en dus stuurde keuzeheer Egmond Blinker weer veel speelsters de wei in om zich te laten zien. Het leverde een eenzijdige maar vermakelijk duel op waarin Rijnvogels liet zien dat het een team heeft waar veel muziek in zit en het was leuk om het spelplezier van dit team gade te slaan.

De doelpunten tegen het Amsterdamse AFC werden netjes uitgesmeerd over beide helften. Voor rust mocht nieuwkomer Minke Lalkens (vorig seizoen SC Heerenveen) het bal openen met een corner die van links direct het doel indraaide. Celine van der Toorn, overgekomen van ADO Den Haag, volgde niet veel later met de tweede van de avond. Een heerlijke voetbeweging van Romy Speelman gaf Bo Peters, ook nieuw in de Rijnvogels selectie en overgekomen van VEP, een niet te missen kans op de 3-0. Diezelfde Romy Speelman plaatste met een heerlijke voorzet uit een corner de bal op het hoofd van Iva van Duuren (overgekomen van Ter Leede) die dit presentje vakkundig wist uit te pakken.

Na de thee ging Rijnvogels rustig door met het spel maken en moest AFC het doen met een spaarzame uitval op de helft van de Kooltuinbewoners. De zondag 1e klasser verweerde zich kranig al ging dat soms gepaard met wat onnodige botsingen en overtredingen. Al snel was uitblinker Romy Speelman paraat voor de vijfde goal van de avond. Vanaf een meter 0f 30 plaatste zij de bal uit een vrije trap keurig in de bovenhoek. Een heerlijk boogballetje van Jeanny Harders was het voorland van de 6-0 van Lize de Vries (overgekomen van Telstar) die geïnspireerd door de assist de bal ook over de uitkomende doelvrouw heen liftte. De zevende goal van de wedstrijd kwam op naam van Caitlin Jerphanion (overgekomen van Ter Leede) na een goede bal in de ruimte van Britt van Santen (overgekomen van Telstar). De snelle rechtsbuiten wist de keepster in de lange hoek te verschalken. Het slotakkoord was voor Lize de Vries, de aanvaller heeft een neusje voor de goal en wist een voorzet op maat van Celine van der Toorn keurig binnen te lopen.

Een lekkere wedstrijd na de zware pot tegen eredivisionist Telstar. De komende weken zal de weerstand stapsgewijs verhoogd worden en zal het team een gezicht moeten gaan krijgen. Komend weekend gaat de gehele vrouwenselectie met zo’n 50 personen op trainingskamp onder de rook van Nijmegen. Daar zal de focus liggen op teambuilding en stappen zetten in het veldspel. Want er staat een mooie groep, nu de luxe taak voor de trainers om het puzzeltje te gaan leggen. Want iedereen is er op gebrand om bij de start van de Topklasse aan de aftrap te staan en dat is heerlijk werken met zo’n ambitieuze groep.

16/08/2023