Vrouwen 1 | Rijnvogels overklast Ter Leede in de derby

Vlaggenschip een paar maatjes te groot voor de buurvrouw

Na de koddige nederlaag van vorige week tegen Oranje Nassau heeft Rijnvogels zich uitstekend hersteld van het tikkie wat het vorige week in Groningen te verwerken kreeg. Een uur lang werd Ter Leede van het kastje naar de muur gespeeld en speelde Rijnvogels zich frivool naar een ruime voorsprong toe. Vooral de tweede en derde treffer van de zaterdagavond waren van grote schoonheid en kwaliteit. Dat de score uiteindelijk niet hoger uitviel was de te wijten aan het slordige laatste half uur, toen de wedstrijd al gespeeld was. Door de heerlijke 4-2 overwinning heeft Rijnvogels een gat van 12 punten geslagen met haar Sassemse buurvrouw en staat het met een wedstrijd meer gespeeld op dit moment op de 4e plaats in de Topklasse.

Een opkomst die bij een derby hoort. Ondanks druilerig weer een volle tribune en spanning op de gezichtjes. Dit is een wedstrijd op zich, waar eer en trots op het spel staan. Onder de lichten van De Kooltuin knalde het vuurwerk en het rook van de fakkels gaven de start van de derby een mystieke sfeer waarbij ons vlaggenschip het beste omging met de omstandigheden. Na vijf minuten was het al raak. Lotte Bovy won het kopduel uit een achterbal van Ter Leede en de afvallende bal kwam uiteindelijk voor de voeten van Minke Lalkens. Zij bedacht zich geen moment en met een subtiel boogballetje ging de bal op de doelvrouw heen, die aan de grond genageld stond. De doelpuntenmaker ging er niet veel later op links vandoor en knalde bijna haar tweede binnen in de korte hoek, maar een mooie parade voorkwam dit. Waar Ter Leede het zocht in opportunistisch spel was het Rijnvogels wat heerste op het middenveld met mooi combinatiespel. Een prachtige aanval over veel schijven kwam uiteindelijk via de doorgelopen Myrthe Korstanje bij de excellerende Lize de Vries, die na een mooie aanname de bal kiezelhard in de lange hoek wist te schieten. Een comfortabele voorsprong waarbij de bezoekers het vooral moesten hebben van diepteballen en standaardsituaties.

Na de thee wilde Rijnvogels de score uitbreiden en dit lukte vrij snel. De bal werd hoog op de helft van de tegenstander veroverd en het was Jeanny Harders die met een fabelachtig balletje de doorgelopen Britt van Santen bediende, die op haar beurt haar maatje Lize de Vries de bal op een presenteerblaadje aanbood. Een ferme knal liet het net wederom bollen en het was weer een goal van prachtige makelij. En het was nog niet klaar voor Rijnvogels. De ingevallen Bo Peters gaf Rijnvogels een mooie impuls en ontsnapte aan de linkerkant. Haar schot werd geblokt en in de kluwe van spelers stond wie anders dan Lize de Vries weer op de juiste positie om het laatste zetje te geven. De dadendrang van Rijnvogels was nog niet gestild alleen liet het in het verdedigen steken vallen in de slotfase van de wedstrijd. Dit was jammer, want een nog grotere score zat er zeker in. Hierdoor werden er ook twee doelpunten bijna gratis weggeven, een puntje wat na de winter echt beter moet om aansluiting met de top te vinden. Daphne Troost viel weer goed in en omspeelde de doelvrouw alleen was de hoek daarna te moeilijk om te scoren. Ook de sterk spelende Kitty Susan speelde zich met een knappe individuele actie vrij echter ging haar inzet teveel richting het midden van het doel en een binnengelopen voorzet werd geweldig gestopt door de goalie van Ter Leede.

Rijnvogels kwam, zag en overwinning in de eenzijdige derby. Er werd door beide teams geknokt voor elke meter, alleen kwam het spelplan waar de Kooltuinbewoners wekelijks aan werken heel goed uit de verf op deze zaterdagavond. Dat het nog beter moet om echt mee te gaan doen is duidelijk, maar zeker in het eerste uur was het gewoon echt heel erg goed en winst in de derby mag altijd extra gevierd worden. Volgende week treft Rijnvogels in eigen huis Klarenbeek in het kader van de KNVB Beker. Wederom een mooie uitdaging waar we erg veel zin in hebben en graag dat ticket voor de volgende ronde willen bemachtigen. Maar eerst nog even nagenieten van de overwinning en de voorlopige 4e plaats, dat zijn mooie presentjes voor onder de kerstboom.

10/12/2023