Vrouwen 1 | Kraker in de slotfase in het nadeel beslist

Topper glipt door de vingers heen bij Rijnvogels

Het is ons vlaggenschip bij de vrouwen helaas niet gelukt om de titelstrijd nieuw leven in te blazen. Koploper DTS Ede ging er in de slotfase met de punten vandoor nadat Rijnvogels in de eerste helft op voorsprong kwam en verzuimde om verder afstand te nemen. Toen de wedstrijd eenmaal meer in balans kwam, was het stuivertje wisselen met kansen over en weer. Twee schitterende goals van de bezoekers deden Rijnvogels na de thee de das om.

Bij de aftrap op De Kooltuin liet Rijnvogels zien dat het deze kans wilde pakken en had DTS het erg zwaar op De Kooltuin. Het veldoverwicht leverde enkele kansen op en uiteindelijk was het Minke Lalkens die met een mooi afstandsschot in de bovenhoek haar ploeg meer dan verdiend op voorsprong wist te zetten. Een mooie kans voor Kim Zethof via de rechterkant werd door de doelvrouw gestuit en ook uit enkele standaardsituaties had nog een doelpuntje niet ondenkbaar geweest. De bezoekers vochten zich halverwege de eerste helft beter in de wedstrijd en kwamen er steeds gevaarlijker uit. Een doelpunt werd afgekeurd na aanvallen van doelvrouw Kaylee Ruitenbeek en nu was het Rijnvogels wat even met het hoofd moest schudden maar kranig stand hield. De voorsprong werd gehandhaafd en dus konden beide ploegen even uitblazen aan de thee.

Na de break schakelden de bezoekers naar een versnelling hoger en ging het balletje bij de bezoekers goed rond. Rijnvogels kreeg twee mooie kansen na een goede loopactie door de sterk spelende Lize de Vries, die het leer afkapte en de meegesnelde Kitty Susan vond. Haar inzet werd helaas net geblokt. Ook was een mooie corner van Minke Lalkens gevaarlijk. De bezoekers lieten zich ook niet onbetuigd en begon kansen te stapelen. Een schier onmogelijke vrije trap van 35 meter werd rechtdoor op de goal gekegeld door Daphne van Kruistum (heeft een abonnement op mooie goals op De Kooltuin) van DTS Ede en de bal plofte verassend in het netje. De stand weer gelijk na een uur voetballen en het sein voor Rijnvogels om weer gas te geven. Twee grote kansen voor Jeanny Harders werden geblokt, anders had de opgelopen schade al heel snel verhaald geweest. Een tweede gele kaart voor Kitty Susan bracht de wedstrijd uit balans nadat onze aanvoerder een gevaarlijke counter eruit moest halen. DTS trapte nu het gaspedaal vol in en Rijnvogels moest terug naar de eigen helft om het punt te verdedigen. Dit leek lang te lukken, totdat in de 85e minuut de organisatie even niet klopte en een prachtig afstandsschot in de lange hoek werd gekruld. Een mooie goal en het pleit was beslecht voor Rijnvogels. Uiteraard werd er nog geprobeerd om het punt te forceren maar op enkele speldenprikjes na was de pijp leeg bij de hardwerkende thuisploeg.

De wedstrijd glipte uit de vingers van FC Rijnvogels. De ploeg streed voor wat het waard was, speelde zeker in de eerste helft uitstekend voetbal maar kon in de fase dat het echt beter was het verschil in doelpunten niet maken. DTS deed dat wel en wint voor de tweede maal op rij door een goal in de laatste tien minuten. De blauw-witten zijn de beste kandidaat voor de titel in de Topklasse en Rijnvogels moet dat kleine stapje nog zetten om ook tot dat rijtje te gaan behoren. Voorlopig zit het in de wachtkamer en moet het gaan strijden voor de derde en vierde plaats. De opdracht is wat dat betreft simpel, blijven winnen en blijven knokken. Dat is deze mooie ploeg wel toevertrouwd.

24/03/2024