VROUWEN 1 | Door in de beker na heet middagje

Mindere beurt van Rijnvogels maar toch veel grote doelkansen

Het kostte wat moeite maar ons vlaggenschip heeft zich uiteindelijk met een ruime zege weten te plaatsen voor de volgende ronde van de KNVB Beker. Na een goede start zakte het spelpeil op een snikheet sportpark De Kooltuin in en voor het eerst dit seizoen werd er een wat mindere wedstrijd op de gloednieuwe kunstmat bij FC Rijnvogels gelegd. Dan moet er gewerkt worden en dat zat wel goed. Ondanks de mindere wedstrijd regende het kansen dus er had ook al sneller afstand genomen kunnen worden van de dappere ploeg uit Barendrecht. Uitslag 5-2.

Rijnvogels startte als een duveltje uit een doosje en na een klein minuutje liet Kim Zethof de touwen al bollen. Vanaf de aftrap zat Rijnvogels in het duel en via Myrthe Korstanje en Jeanny Harders werd de bal veroverd. Laatstgenoemde liet haar handelsmerk weer eens gelden door met een heerlijke steekbal Kim Zethof weg sturen die op weg ging naar het vijandelijke doelgebied en de bal binnen wist te frommelen. Een droomstart op deze hete middag, al duurde het niet lang voordat Barendrecht langszij kwam. Nadat Rijnvogels via de flanken veelvuldig tot aanvallen wist te komen maar de eind bal niet helemaal goed was, ging in de 12e minuut de gelijkmaker tegen de touwen. De opbouw verliep stroperig bij de Kooltuinbewoners en daar profiteerde de wit-rode hoofdklasser maar al te graag van. De wedstrijd begon opnieuw en het was goed te zien dat beide ploegen last hadden van de hitte in combinatie met een windstil hoofdveld in Katwijk aan den Rijn. Ondanks een foutje eerder in de opbouw was het in de 35e minuut raak vanaf de achterbal. Britt van Santen en keeper Kaylee Ruitenbeek zorgden samen dat er over de eerste druk heen gevoetbald kon worden en de bal komt uiteindelijk terecht bij aanvoerder Romy Speelman. Met een splijtende pass zette de linkspoot de op snelheid zijnde Kim Zethof aan het werk en met een uitgemeten voorzet kon de meegelopen Celine van der Toorn het laatste zetje geven. Rijnvogels weer op voorsprong en tijd om dit uit te bouwen. Echter bleven de bezoekers uit Barendrecht ook uitstekend meevoetballen en dus ging het spelletje over en weer. Groot verschil was dat Rijnvogels het balbezit vaak wel wist te promoveren naar een echte kans, maar deze werden niet verzilverd. De grootste kans voor rust was nog voor Bo Peters die haar inzet naast zag vliegen en een snoeiharde kopbal van Britt van Santen werd niet geteld ondanks dat vele ogen de bal toch echt over de lijn zagen verdwijnen.

Na een op en neer golvende eerste helft was het tweede bedrijf wat meer vanuit de controle. Met Lisanne Wallaard aan de aftrap in de tweede helft voor Jennifer Santos ging Rijnvogels op zoek naar de derde treffer van de middag. De goede laatste pass voordat de kans kwam was een beetje het probleem voor Rijnvogels deze middag en als dit dan toch zo was werd ook niet alles verzilverd. Na een schot op de paal van Celine van der Toorn was het even later toch raak. Wie anders dan de altijd kopsterke Kim Zethof wist haar ploeg naar een verschil van twee te brengen met een rake kopbal. Met Minke Lalkens en Iva van Duuren voor het laatste half uur ging Rijnvogels op zoek naar meer maar vergat het dat Barendrecht het nog lang niet had opgegeven. Na een verloren duel werd de bal panklaar voor de goal gelegd en was de wedstrijd uit het niets weer spannend. Ondanks dat Barendrecht er weer in geloofde zat de gelijkmaker er nooit echt in. Daarvoor was het verschil te groot. Een mooi steekballetje op Celine van der Toorn gaf Minke Lalkens een niet te missen kans maar ondanks dat laatstgenoemde achter de bal vandaan kwam ging het feestje toch niet door. De bevrijdende vierde treffer kwam vanaf keepster Kaylee Ruitenbeek, naar Romy Speelman en daarna kon Minke Lalkens via rechts Kim Zethof lanceren die een kopie afleverde van de tweede treffer van de middag en wederom was Celine van der Toorn het eindstation. Wedstrijd in het slot na een middag waarmee met de krachten werd gesmeten in de bakoven van De Kooltuin. Het slotakkoord was echter voor Bo Peters. Na een goede inspeelbal van Iva van Duuren vond ze eerst de keepster met een katachtige redding nog op haar pad maar de voorzet die kwam uit de rebound was het daarna wel prijs. De scheidsrechter van dienst vond het daarna ook gelijk welletjes en floot af.

Rijnvogels wint en heeft zich geplaatst voor de volgende ronde. Dat het meer kracht kostte dan op papier nodig was is een compliment waard aan de tegenstander maar ook een wake up call voor onze meiden. Over twee weken begint de competitie en dus kan vanaf nu daar het vizier op. Volgende week wacht nog het treffen tegen RVVH/Sparta AV en daar is het vooral belangrijk dat er weer beter wordt gevoetbald. Een hoog niveau halen en met een goed gevoel de sterke voorbereiding afsluiten. Op naar volgende week, dan wordt er om half 12 afgetrapt op de dan vast wat minder verwarmde Kooltuin.

10/09/2023