Vrouwen 1 | Belangrijke overwinning op promovendus Berkel

Niet spectaculair, wel drie hele belangrijke punten in de knip

De reis naar Lansingerland is niet voor niets geweest voor ons vlaggenschip. Tegen CVV Berkel werd er solide verdedigd en wist het in de tweede helft de code te kraken via twee prima doelpunten van Bo Peters. De sympathieke promovendus uit de Hoofdklasse zaterdag, waar een prachtig kampioenschap werd gevierd, wist daar enkele speldenprikjes tegenover te stellen maar over de volledige negentig minuten en een beetje was er maar één ploeg die echt aanspraak maakte op de volle buit.

Op een mooi vernieuwd maar winderig sportpark De Hoge Land werd er rond de klok van drie afgetrapt tussen twee clubs die elkaar de afgelopen jaren meermaals dwars hebben weten te zitten. Het waren altijd felle duels en stuivertje wisselen als het gaat om de drie punten. Dit treffen waren de kaarten iets anders geschud. Waar de herfst nu echt haar intrede heeft gedaan in ons koude kikkerlandje moest Rijnvogels tegen de wind in op de helft van de tegenstander komen. Na drie minuten was het eerste schot op doel een feit en daarna moest de grensrechter van de opponent hulp bieden door driemaal de vlag omhoog steken waar het in geen velden of wegen buitenspel was. Anders was het vrije doortocht richting de goal van de geel-blauwen. Af en toe moesten de Katwijkers even terug naar eigen helft na balverlies en moest het enkele mogelijkheden toestaan, maar over het algemeen was het balletje op de andere helft te vinden. Enkele standaardsituaties werden gevaarlijk waar onder andere Lotte Bovy net over kopte en op andere momenten was de doelwacht van Berkel met enkele sterke parades een sta in de weg.

Na de rust moest het aan de bal wat beter voor Rijnvogels en ondanks dat de eerste uitval van de tweede helft een fikse kans werd voor Berkel was het daarna Rijnvogels wat de klok sloeg. Het duurde uiteindelijk tot een klein uur spelen voordat de trekker werd overgehaald. Kitty Susan bediende Celine van der Toorn waar de buitenspeler knap wegdraaide bij haar directe tegenstander. De voorzet was uitstekend en het was Bo Peters die bij de tweede paal de bal binnen wist te volleren. De ban was gebroken en nu was het tijd voor Rijnvogels om door te drukken. Berkel werd omsingeld en de kansen kwamen ook. Het gedreven spelende Berkel deed er alles aan om het tij te keren maar Rijnvogels had het allemaal aardig in de gaten. Een prima loopactie van Minke Lalkens bleek de opmaat voor de beslissing in de wedstrijd en ook de pass naar de aanvallende middenvelder was uitstekend. Voor de goal werd het overzicht bewaard en het was wederom Bo Peters die het netje mocht laten bollen. Wedstrijd beslist en ondanks dat Berkel nog eenmaal gevaarlijk wist te worden konden de punten in de achterzak gestoken worden.

Door de zakelijke overwinning op Berkel stijgt Rijnvogels naar de 2e stek in de Topklasse en dat is natuurlijk een heel fijn gegeven. De afgelopen drie maanden is er gestart met een hele jonge, nieuwe groep en er is hard gewerkt. Het spel moet nog beter maar de contouren van een sterk Rijnvogels zijn zichtbaar. De herfstbreak staat nu voor de deur en volgende week mag Rijnvogels genieten van een welverdiend vrij weekend. Daarna gaat de blik weer op de Topklasse, waar een thuiswedstrijd tegen een andere promovendus op het menu staat. Dan komt Bekkerveld, helemaal uit Limburg, op bezoek op De Kooltuin. Dan mag Rijnvogels laten zien of het de goede start kan een vervolg kan geven.

15/10/2023