Vrouwen 1 | Belangrijke drie punten blijven op De Kooltuin

Het volle pond voor Rijnvogels, nog ongeslagen in 2024

Twee teams die vooral belang hadden bij een resultaat betraden rond de klok van half drie het hoofdveld onder toch al een fijn winterzonnetje op Sportpark De Kooltuin. Waar het speelpeil bij beide teams tegen de ondergrens aanzat was het Rijnvogels dat de meeste kansen wist te creëren en met 4-1 zegevierde. De eerste lag er al vroeg in en na de op dat moment terechte gelijkmaker van Berkel, toonde Rijnvogels daadkracht bij de kansen en liep uit naar een ruime overwinning. Een belangrijke, want door de winst stijgt het naar de 3e stek in de Topklasse. Er is nog heel veel om voor te spelen.

Na 1 minuut waren de Kooltuinbewoners al drie maal gevaarlijk in de vijandelijke zestien. Daar is een spreekwoord voor en dat bewees in deze situatie haar waarheid. Direct na de aftrap kon Kitty Susan vrij doorlopen na een mooie pass van Myrthe Korstanje. Zij wilde de bal voortrekken maar stuitte op een geel-blauwe hand. De 71-jarige leidsman De Jong, later meer over hem, had het niet door en verwees de bal naar de hoekvlag. De corner van Jeanny Harders kwam voor de goal en via de kluts hield Lize de Vries het overzicht en vond Lotte Bovy echter werd haar schot knap uit de hoek geranseld. Diezelfde Jeanny Harders moet de hoekschop ook aan de andere kant nemen. Zij vond het hoofd van Britt van Santen, haar inzet werd nog gekeerd maar daarna was het wederom Lotte Bovy die de rebound ditmaal wel verzilverde. Zo scoor je nooit en nu al voor de tweede maal op rij.

En de wedstrijd was pas 1 minuut oud. Daarna moesten beide teams, die het vrouwenvoetbal serieus nemen en er alles aan doen om hun teams zo goed mogelijk te laten presteren, stad en land afreizen om tegen de hoogste weerstand te kunnen spelen en heel veel moeten laten voor hun sport, zich vooral aanpassen aan de nukken van scheidsrechter De Jong. Een goal van Berkel werd terecht afgekeurd, keepster Kaylee Ruitenbeek had de bal al klem, maar het duurde liefst vier (!) minuten voordat het duidelijk werd wat nu het besluit van de scheidsrechter was. Duidelijke corners en ingooien werden vrolijk de andere kant op gegeven en het was een ‘gelukje’ voor Rijnvogels dat Berkel er het meeste last van had. Het is een grof schandaal dat de KNVB dit niveau scheidsrechters op het hoogste amateurniveau van Nederland laat fluiten. Gelukkig hadden de toeschouwers te maken met twee sympathieke teams die er het beste van gingen maken en het was Berkel wat via een afstandsschot na tweemaal matig ingrijpen bij Rijnvogels op gelijke hoogte kwam. Rijnvogels deed er daarna een schepje bovenop maar was erg slordig in balbezit en liet het veld erg lang. De kansen kwam er echter wel, zo was Lize de Vries dichtbij een goal en kwam Kitty Susan een teentje tekort na een voorzet van Kim Zethof. Laatstgenoemde mocht na een half uurtje opstomen op aangeven van onze aanvoerder en scoorde in de lange hoek.

Na de thee was het spelbeeld rustiger. Rijnvogels was verdedigend stabieler en het was wachten op de 3-1. Waar het de eerste helft ook veel pingpongen was, veel balverlies en veel gehaast spel, oogde de thuisploeg na de rust dominanter en ging het wat verstandiger om met de vele ruimtes die het kreeg. Uitblinker Myrthe Korstanje zette goed druk en Kitty Susan kon de bal oppikken. Daarna was het kiezen tussen een schotkans met het linker chocolade been of uitspelen, onze aanvoerder koos voor het tweede en het balletje op Lize de Vries werd helaas nog in de kiem gesmoord. Iva van Duuren kon na sterk spel van Kitty Susan op rechts opstomen maar haar voorzet vond net geen medestander. In de 59e minuut viel de beslissing in de wedstrijd. De Susan-Zethof expres draait sinds een paar weken weer op volle toeren. Eerst genoemde stuurt weg, de tweede gaat diep en trekt voor en de meegestormde Kitty Susan joeg de bal genadeloos tegen de touwen. Daarna werd de wedstrijd gecontroleerd en is het een leuke vermelding waard dat de Slowaakse Ella Glatzova haar debuut mocht maken in het eerste van FC Rijnvogels. Dit deed zij met verve. Het was wachten tot de slotminuut toen de 4-1 ook nog op de borden kwam. Een geweldige goal van Myrthe Korstanje, die na de wedstrijd unaniem werd verkozen tot speelster van de wedstrijd, met een heerlijke pegel van afstand die als eindstation de kruising had. Invaller Lynn Springer nam de ingooi, Kitty Susan verbond en Myrthe Korstanje na een goede aanname met een prachtige knal. Een geweldige goal van de middenvelder, die zich als een vis in het water voelt in Katwijk aan den Rijn en daar helemaal is opgebloeid.

Door de overwinning en het puntverlies van concurrent Oranje Nassau in Groningen stijgt Rijnvogels een stekkie en is het nu derde. Volgende week een weekendje vrij en daarna trekt de Rijnvogelkaravaan naar het Limburgse Heerlen om de strijd aan te gaan met rode lantaarndrager Bekkerveld. Het spelpeil zal iets moeten stijgen, maar de doelpuntenproductie is uitstekend de laatste weken. De finales komen eraan, in de maand maart moet Rijnvogels de basis gaan leggen. Het wordt spannender en spannender in de Topklasse.

03/03/2024