Heren 1 | Vogels verrassen en krijgen de smaak te pakken

Verrassende zege van uitstekend FC Rijnvogels

FC Lisse in eigen huis geklopt

Elke wedstrijd lijkt het steeds beter te worden. Lijkt, nee, het was op sportpark Ter Specke gewoon goed wat de Rijnvogels lieten zien na de eerste oefenzege van vorige week op Jong Volendam. De lijn werd doorgetrokken. Een meer dan gelijkwaardig duel tegen de Tweede Divisionist waarin het klassenverschil volkomen genivelleerd werd. Eén zwaluw maakt nog geen zomer volgens een oud spreekwoord. Met andere woorden: niet te vroeg juichen maar wel volop genieten van hetgeen de mannen van trainer Dogan Corneille op de Lisser grasmat hebben voorgeschoteld. De nieuwe aanwinsten gaan zich ook manifesteren en een ieder werkt zich in het zweet om een begeerde basisplaats af te dwingen. Daarnaast is het ook een prestatie van het collectief waarin men met elkaar en voor elkaar wil werken. Basisvoorwaarde nummero uno.

Peer van Paasen en Sieb Rutgers ontbraken nog vanwege vakantie. Jesse Driebergen en Dennis Bakker zijn voorlopig nog geblesseerd en Maarten Reyneveld is na de ongelukkige botsing tijdens de wedstrijd tegen Jong Volendam aan het jukbaan geblesseerd. ‘Ik hoop dat ik in weken kan denken om weer terug te komen en misschien wel met een masker op’ sprak hij de wens uit. Zonder bovenvermelde spelers waren de anderen in staat om – met de nodige wisselingen- om een verdiende 4-2 zege te boeken. Het is en blijft een oefenwedstrijd maar wel met het nodige perspectief.

Het eerste doelpunt ontstond na een fraaie dieptepass van Djamairo Rigters. Aljereau Mercera schatte hem op waarde en was in het duel met doelman Joost Meendering de winnaar. Ondanks een nog ultieme poging van een Lisser verdediger wist hij de 0-1 aan te tekenen.

Nog voor de pauze kwam de thuisclub op gelijke hoogte door Remy van Ekeris die de verre hoek achter Dammes van der Poel vond. Pal voor het einde van de eerste helft lobde Nabil Hadiddi een vrije trap achter de blauwe defensie en verdediger Kasper Michel was de afmaker, 1-2. Verrassend? Nee dat niet want de Vogels waren veelal op de vijandelijke helft te vinden. Goed positiespel een leuke combinaties waren voorhanden en de vaak snelle tegenstoten van de thuisclub werden regelmatig op het juiste moment ontzenuwd.

Kort na de hervatting toonde Mercera weer zijn kwaliteiten. Aangespeeld op rechts zette hij de verdediging op het verkeerde been en schoof de bal in de voeten van de eveneens prima acterende Victor van Montfort. Deze vond heel beheerst de verre hoek, 1-3. Daarna was het Mercera zelf die een fraaie actie in huis had. Een diepe bal tikte hij in een beweging langs zijn opponent en de vrije doortocht naar doelman Meendering resulteerde in de 1-4. Een beauty.

De thuisclub drong aan en verkleinde de achterstand na een van hun mooiste aanvallen. Enzo Stroo liet doelman Pim van der Plas kansloos, 2-4. Beide teams gingen voor meer maar dat kwam er niet meer van. Van der Plas voorkwam met twee reddingen van dichtbij dat de marge voor de Vogels op twee in het roodzwarte voordeel bleef. Een mooie prestatie en een opmaat naar de volgende wedstrijd. Aanstaande zaterdag thuis tegen Quick Boys. De mannen van Corneille kunnen dan weer volop aan de bak.

25/07/2023