Heren 1 | Vogels moeten buigen voor Uien

Rijnsburgse Boys maatje te groot voor de Rijnvogels

Het eerste optreden van een gedeeltelijk vernieuwd FC Rijnvogels op de fonkelnieuwe kunstgrasmat is onder het toeziend oog van de ook al nieuwe trainer Dogan Corneille op een 1-4 nederlaag uitgedraaid. Een uitslag die over de hele wedstrijd gezien terecht was. Pas na de hervatting toen Maarten Reyneveld de anschlustreffer langs doelman Wesley Zonneveld schoot (1-2) leek het weer een echte wedstrijd te worden voor een talrijk opgekomen publiek.

In de eerste helft kenden de uien een quickstart. Na drie minuten legde Furgil Zeldenrust de bal al in het mandje achter doelman Pim van der Plas. Nog nauwelijks van de schrik bekomen mocht hij alweer vissen nadat Danny van der Moot en vrije trap (onvoldoende gedekt) van dichtbij mocht binnen jassen, 0-2. Gedragen door deze snelle voorsprong toonden de Rijnsburgers het verschil tussen de Tweede en de Derde Divisie. Hoog baltempo, fysiek sterk in bijna alle duels en gevaarlijk over de beide vleugels. De Kooltuinboys konden er weinig tegenover stellen. De schade beperken en ook af en toe de aanval zoeken. Het lukte de Katwijkers vooralsnog niet om het de buren lastig te maken. Halve kansjes werden door een degelijke geelzwarte defensie in de kiem gesmoord. De Vogeldefensie daarentegen wist te voorkomen dat de schade tot aan de rust beperkt bleef tot 0-2.

Maarten Reyneveld- lang uit de roulatie geweest- bracht kort na de rust de spanning terug. Hij reageerde adequaat op een dieptepass en rondde koelbloedig af zoals in zijn beste dagen voor de langdurige blessure. Zijn goal betekende een opmaat voor het team waarin ook enkele nieuwe gezichten acte de presence mochten geven. Er kwam meer schwung in de formatie en de Vogels acteerden nu veelvuldig op de Rijnsburgse helft. Bijna was de 2-2 daar maar de snoeiharde kopbal van Maarten Reyneveld vloog naast de kruising. De gastheren roken dat er meer in zat en forceerden een aantal corners die echter geen rendement opleverden. Even leek het er op dat een actie op Nabil Haddidi goed zou zijn voor een penalty maar deze kwam er niet. Wel binnen de minuut aan de overzijde toen een overtreding van Jullian Jansen wel rijp bleek voor de bal op de stip. Danny van der Moot faalde niet al zat doelman Dammes van der Poel die na de rust de Katwijkse kooi verdedigde, er dichtbij, 1-3. De thuisclub stak nog volop energie in tegenstoten maar op het beslissende en vaak kansrijke moment, was de eindpass onzuiver. Zoals ook enkele schoten die over vlogen of in de handen van Wesley Zonneveld belanden. De eindstand werd bepaald door Denzill Nijenhuis die een rebound op waarde wist in te schatten, 1-4. Voor trainer Dogan Corneille nog volop oefenwedstrijden om te zien wat voor vlees hij in de kuip heeft. Op de uitslag viel verder weinig aan te merken.

15/07/2023