Heren 1 | Nipt verlies in tweede oefenpot

Koninklijke HFC toch net iets beter

Ook het tweede oefenduel eindigde in een nederlaag, 1-2. Alleszins acceptabel tegen een gerenommeerde Tweede Divisionist. Nuttig dergelijke wedstrijden tegen opponenten die weliswaar in de regel beter zijn maar daar kunnen de Vogels en vooral ook de nieuwkomers zich aan optrekken. Voor hen is het om te bewijzen uit welk hout zij gesneden zijn en ook de nieuwe trainer Dogan Corneille kan zijn licht over hen laten schijnen. Voor de oefenmeester ook de gelegenheid om te zien wat de ouwe getrouwen van voorgaand seizoen(en) nog in hun voetbalbagage hebben.

Het was tegen de Koninklijke HFC bepaald geen gezapig zomeravondoefenpotje. Er werd van beide kanten vol gas gegeven zodat het een aantrekkelijk schouwspel werd. De Heemstedenaren – vrijwel altijd in de subtop van de Tweede Divisie meedraaiend- hadden over het hele duel bezien wel het beste van het spel. Hun baltempo en combinatiesnelheid lag net een level hoger dan dat van de Katwijkse Vogels. Daar tegenover stelden de roodzwarten behalve veel inzet, er werd ook bij tijd en wijlen leuk gecombineerd. De bezoekers namen de leiding door Niels Springer die met een diagonale pegel de verste hoek achter doelman Dammes van der Poel vond, 0-1. De gastheren antwoordden met een fraaie aanval en de kopstoot van Maarten Reyneveld leek onder de lat te verdwijnen maar een geweldige reflex van doelman Mitchel Michaelis deed de bal net over de lat verdwijnen. Toch viel kort hierna de gelijkmaker. Een corner van Tom Bijen bracht de boel voor het witzwarte hok in verwarring en Vincent Noordam vond uiteindelijk het gaatje in het de Heemsteedse kooi, 1-1.

HFC verzuimde vervolgens nog voor de pauze afstand te nemen maar het vizier van de voorwaartsen bleek niet scherp te zijn afgesteld.

In het tweede bedrijf een identiek spelbeeld. De beste kansen waren voor de bezoekers die vooralsnog de marge niet wisten te verruimen. Dat gebeurde wel toen Soren Holtkamp vallend een voorzet van rechts achter Pim van Plas (in de tweede helft onder de lat) wist te werken. Ondanks enkele pogingen van de thuisclub die veelal in de zestien vast liepen, bleef de gelijkmaker uit. Leuk was wel dat de zeer lang geblesseerde Willem Schoonenberg weer wat minuten mocht maken. Met een applaus van de fans vierde hij zijn rentree.

18/07/2023