Heren 1 | Geen zegen op zondag voor Heren 1

Weer puntloze zondag voor FC Rijnvogels

‘Het was wel een frommelgoal maar die telt ook’ sprak speaker André van de thuisclub nadat Lars Vermeulen Hercules met een flipperkastdoelpunt aan de 2-0 had geholpen. Het bleek achteraf de winnende te zijn omdat de Vogels pas in de dying seconds tot 2-1 waren terug gekomen. Wederom geen succes op de inmiddels verguisde zondag waarop de Katwijkers ook vandaag niet tot een acceptabel optreden kwamen en op de 11e plek belanden.

De faam die de Utrechters na de sensationele zege op Ajax in de strijd om de KNVB beker zich hadden verworven leek op deze mooie zondagmiddag enigszins verbleekt. Door de 2-1 winst kropen zij op de competitieladder over de –vandaag weer roodwiten- heen. De magere overwinning kwam de thuisclub overigens wel toe want zij acteerden beter en waren fysiek in vele gevallen ook de meerdere. Het werd echter al met al geen spektakelstuk op het hobbelige gras in Utrecht-Oost. De gastheren leken beter met de hun bekende omstandigheden om te kunnen gaan maar voor de mannen van ‘tussenpaus trainer Stefan Roodakkkers mocht dit niet als excuus worden aangewend om het mindere optreden te verbloemen.

De eerste helft werd een duel op het middenveld met de aantekening dat er van Katwijkse zijde nogal veel slordige passes werden verzonden. Veel ballen werden blindelings ingeleverd. Slechts een halve kans voor de achterover koppende Aljeraeu Mercera kon worden genoteerd maar dat was nadat de gastheren al op 1-0 waren gekomen. Jordi Paulina kreeg op links de vrije ruimte om zijn team op voorsprong te zetten. De tegenstoten van de FCR strandden regelmatig op de solide en vooral kopsterke defensie van Hercules.

In het tweede bedrijf kwamen de Vogels iets beter voor de dag maar keken al snel tegen de 2-0 achterstand aan toen de eerder vermelde frommelgoal viel. Er leek meer begeisterung in het team te komen omdat er nog lang te spelen was. Hercules speelde echter directer maar kwam ook nauwelijks aan kansen toe en bij de spaarzame momenten bleek doelman Pim van der Plas niet meer te kloppen. Collega Pepijn Vonk aan de overzijde moest in actie komen toen Brian Iliohan alleen voor hem opdook. De Utrechtse sluitpost was de winnaar. De thuisclub kwam met tien man te staan toen Tim Pieters (bekend van zijn twee goals tegen Ajax) met rood vroegtijdig mocht gaan douchen. Door het overtal kreeg FC Rijnvogels meer mogelijkheden op de zwartwitte helft maar er werd vooralsnog geen bruikbare mogelijkheid gecreëerd. Aljerau Mercera had het lastig tegen zijn opponent met dubbele rugdekking. Doelman Pepijn Vonk kon met zijn lengte en een knappe reflex Tom Bijen van het scoren afhouden. De thuisclub kon ondanks de nummerieke meerderheid behoorlijk stand houden en ook de score niet verder uitbreiden. Dat de Katwijkers het eerste doelpunt op zondag scoorden kwam te laat. Nadat Victor van Montfort de paal had geraakt was de rebound voor Sieb Rutgers zodat beide invallers zich nog even deden gelden. Te laat want arbiter Schaper floot kort daarna voor het einde van een wedstrijd die nimmer de boeken in zal gaan met de nodige amusementswaarde.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever (79. Rutgers),  Ogidi Mwankwo (55. Scholten), Michel, Driebergen, Bakker, Bijen, Van Paasen (59. Van Montfort), Van Leeuwen, Iliohan (59. Reyneveld), Mercera.

Scoreverloop. 23. Paulina 1-0. 52. Vermeulen 2-0. 89. Rutgers 2-1.

03/03/2024