Heren 1 | Heren 1 wint spannende derby

Slechts één goal, veel spanning

FC Rijnvogels trok aan het bekende langste eind in de enige regionale derby. Het werd slechts 1-0 dankzij een wonderschone treffer van Aljerau Merecera die al een tijd ‘droog’ stond. Maar als hij een keer het vijandelijke net weet te vinden zijn zijn treffers vaak van hoge kwaliteit. Op zijn zinzet van ruim buiten de zestien, kort na de rust moest doelman Ruben Valk het antwoord schuldig blijven. Het leer daalde fraai in de kruising.

Daar waar eerdere ontmoetingen tussen de Bavo en de Vogels (4-3 in de bekerwedstrijd voor de paarsen, 3-2 voor de roodzwarten op sportpark De Boekhorst) doelpuntrijk eindigden, zou op basis van deze cijfers er op sportpark De Kooltuin de netten waarschijnlijk ook menigmaal zouden trillen hetgeen dus minimaal gebeurde. Het kwartje viel voor de thuisclub de goede kant op. De spanning vergoedde echter veel en op basis hiervan kwam het publiek wel aan hun trekken. Door de derde zege op rij kropen de Katwijkers een plaatsje over de opponent heen naar de zesde plek. De man van de wedstrijd werd Dennis Bakker die volgend seizoen voor Noordwijk uitkomt. Bakker na afloop: ‘Ik ben gelukkig weer terug op mijn oude niveau en voel me met de week fitter na lang blessureleed. Ik heb geen angst meer om de duels aan te gaan’. Tevreden terugblikkend: ‘Ik denk dat we op basis van het aantal kansen en over de hele wedstrijd gezien wel verdiend hebben gewonnen ook al hebben zij nog wel een paar aardige mogelijkheden gehad. We begonnen goed en hebben weer als team geopereerd. Vooral na de rust hadden we er meer uit moeten halen’ was zijn terechte conclusie.

De Man van de Wedstrijd had gelijk. Na de snelle 1-0 kort na rust waren er een aantal riante mogelijkheden om de gasten definitief de genadeklap toe te brengen. Doordat de 2-0 uitbleef, bleef het tot de laatste seconde spannend. De thuisclub begon sterk en zag een schot van Vincent Noordam via de vingertoppen van Ruben Valk en de paal naast gaan. Een veelbelovende start maar geleidelijk aan nam VVSB de regie op het middenveld over. Daar werd de strijd gestreden maar vooralsnog geen bloedstollende momenten voor het Katwijkse doel. Wel veel dreiging over de beide vleugels waar de rappe Mounier Mouji en Gyliano van Velzen vaak door kwamen. Echt doelrijpe kansen deden zich niet voor en de Katwijkse defensie gaf weinig weg. Andersom deden de in het wit gestoken bezoekers dit ook niet.

Na de snelle treffer van Mercera kort na de hervatting brandde het echt los. Het had binnen de minuut zomaar 2-0 kunnen staan als het schot van Dennis Bakker aan de goede kant van de paal zou binnen zijn gevlogen. Het werd een duel dat alle kanten op kon en de thuisclub nu de evenknie van de gasten was. Doelman Pim van der Plas onderscheidde zich door in een een-tegen- een situatie Tim de Rijk van de gelijkmaker af te houden. De doelman was belangrijk voor een clean-sheet. Ook collega Ruben Valk onderscheidde zich door een pegel van Nabil Haddadi knap te verwerken. Het was een van de vele gevaarlijke momenten voor het Noordwijkerhoutse hok. Gevaarlijke corners werden net aan gemist en de tegenstoten van VVSB waren ook niet van de nodige dreiging ontbloot. Zoals gezegd vergat de thuisclub de gasten de genadeklap toe te dien. In de dying seconds toog doelman Ruben Valk mee naar voren maar na zijn mislukte uitstapje gaapte er een leeg doel na een snelle Katwijkse uitbraak. Aljereau Mercera leek op weg naar de 2-0 maar werd door Jermano Lo-Fong-Sang getorpedeerd. Rood leek de enige juiste optie maar de arbiter van dienst trok de totaal verkeerde kleur waarmee de verdediger er meer dan genadig vanaf kwam. Voor de uitslag had het geen verdere gevolgen want na dit incident was het vrijwel direct einde verhaal. Het verhaal dat vertelt dat de mannen van interim hoofdtrainer Joost den Hollander na de derde zege op rij weer eens het ware gezicht hebben getoond.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van Paasen, Michel, Scholten, Driebergen (73. Van den Oever), Bijen (83. Schonenberg), Haddadi ( 83. Van Montfort). Noordam (63. Van Leeuwen), Iliohan, Mercera.

Scoreverloop. 47. Mercera 1-0.

03/02/2024