Heren 1 | Heren 1 wint op z’n Duits in zinderende slotfase

De Rijnvogels toonden veerkracht en wonnen op z’n Duits

Wat een apotheose in Eemdijk. In een doelpuntrijk duel wonnen de Vogels in de blessuretijd de tweestrijd die alle kanten uit kon. Door de tweede zege op rij kunnen de Katwijkers zich weer lekkerder in het vel voelen en is een mindere periode voorlopig naar de vergetelheid verwezen. Daar waar de verdediging de paar laatste duels behoorlijk pal stond moesten er nu drie tegengoals worden geïncasseerd. Dat was een minpuntje. Daar tegenover stond de productie van vier treffers en dat was dit seizoen nog niet gepresteerd. Twee contrasten in een wedstrijd die het spelletje zo leuk maakt.

Na afloop was trainer Dogan Corneille uiteraard een tevreden man. ‘Het is natuurlijk altijd lekker als je wint. Het was vandaag een open wedstrijd die alle kanten uit kon. We kwamen op een vervelende manier achter en dan hink je op twee gedachten. Maar wij en ook Eemdijk gingen vol door voor de overwinning en wij zijn de gelukkige vandaag’.

Op een vervelende manier achter komen gebeurde tot drie keer toe. Al vroeg in de wedstrijd werd er slordig balverlies geleden en zwak verdedigd dat leidde tot de openingstreffer. Het tweede doelpunt was een black-out van de altijd betrouwbare routinier Kasper Michel die de bal in de voeten van Jordy Hilterman schoof en bij het derde doelpunt vergaten er meerde verdedigers simpel in te grijpen. Michel na afloop met een glimlach: ‘Het was een perfecte assist. Ik raakte de bal volkomen verkeerd’. Natuurlijk was hij blij dat zijn fout achteraf geen fatale gevolgen had.

Corneille kon niet beschikken over Roy van Leeuwen, Dennis Bakker, Nabil Haddadi en nog steeds niet over Jesse Driebergen. Ook Sieb Rutgers is nog niet fit. De mannen die wel in de wei op sportpark De Vinken in actie kwamen hebben in ieder geval de goede lijn door getrokken. Dat wil zeggen, weer gewonnen maar met de nodige kanttekeningen. Zoals vermeld ging het verdedigend niet altijd even jofel en stond FCR al snel achter. Halverwege de eerste helft werden de Katwijkers beter nadat de thuisclub voordien het beste van het spel had. Kort voor de pauze viel de verdiende gelijkmaker. Eerst had Aljereau Mercera doelman Jauke Beekhuis nog op zijn weg gevonden, vergat Maarten Reyneveld en panklare assist van Tom Bijen van dichtbij in te tikken maar de 1-1 viel alsnog. Nadat Beekhuis naast een hoge voorzet greep knikte Reyneveld de bal terug en Mercera schoof binnen.

Het tweede bedrijf leek voor de Vogels te worden. Maarten Reyneveld schoot de 1-2 binnen op aangeven van Vincent Noordam. De 1-3 leek in de maak tot aan de fatale misser van Kasper Michel. De 2-2 was een boost voor de thuisclub die er weer in ging geloven en alle registers open trok op weg naar de volle buit. Doelman Pim van der Plas keerde een inzet van Yannick Bouw maar moest lijdelijk toezien hoe de 3-2 door Sven Deen werd binnen geknald.

Met nog een minuutje of tien op de klok gaven de Katwijkers zich nog niet gewonnen. De jacht op de gelijkmaker betaalde zich uit nadat een schot van Tom Bijen door doelman Beekhuis niet goed werd verwerkt en Jacco Scholten na een scrimmage de gelijkmaker binnen werkte. Beide teams gingen voor de volle buit in een zinderende slotfase. Het kwartje viel voor de Vogels de goede kant op. Goed voorbereidend werk van invallers Jordan de Jong en Djamairo Rigters bracht de bal voor de voeten van Aljereau Mercera die met een prachtige treffer de bovenhoek vond en zijn team en alle aanwezige Katwijkers in extase bracht. Een overwinning op z’n Duits.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever (83 Rigters), Igidi Nwankwo, Michel, Scholten, Van Paasen, Bijen, Van Montfort, Mercera, Reyneveld (87 De Jong), Noordam (60, Jansen).
Scoreverloop. 7. Bouw 1-0. 40. Mercera 1-1. 59. Reyneveld 1-2. 70. Hilterman 2-2. 79. Deen 3-2. 86. Scholten 3-3. 90+3. Mercera 3-4.

12/11/2023