Heren 1 | Eerste vist achter het Volendamse net

FC Rijnvogels verstrikt in de Volendamse fuik

Er werd met een traditie van dit seizoen gebroken. Daar waar de Katwijkse vogels tegen de hoogvliegers in deze competitie veel punten behaalden, ging het in Volendam helemaal mis. Na drie overwinningen op rij was er weer het jojo effect. In de eerste helft geen schim van het team dat de laatste weken in vorm was. Nu weer een onverklaarbare dip. Aan de zege van de thuisclub viel niet te tornen. Op basis van een prima eerste helft en een 3-0 voorsprong waren de Katwijkers al aan de bekende Volendamse dijk gezet.

‘De eerste tien minuten ging het aardig gelijk op in een aftastende beginfase. Wij misten daarna de snelle omschakeling en konden geen druk uit oefenen. Toen Volendam de 1-0 maakte waren zij sterker en de betere ploeg. Na de rust heb ik tegen de jongens gezegd dat we er volle bak tegenaan moesten maar uiteindelijk heeft Volendam verdiend gewonnen’ was de terechte conclusie van Joost den Hollander die na het vroegtijdig en noodgedwongen afhaken van trainer Dogan Corneille de honneurs tijdelijk waarneemt.

De onmacht van de Vogels blijkt wel uit het gegeven dat in de eerste helft er niet een corner werd afgedwongen en doelman Dion Vlak een makkie had. De sluitpost kon zijn armen alleen maar gebruiken om driemaal deze in de lucht te steken toen zijn voorwaartsen tot drie keer toe de touwen aan de overzijde lieten bollen. Zwak verdedigen en persoonlijke fouten in de witte defensie waren er debet aan dat de thuisclub naar een verdiende 3-0 voorsprong uitliep. De Katwijkse vogeldefensie stak vandaag niet in het beste verenpak. Een voorzet van links werd door Eric Veerman van dichtbij simpel binnen geknikt. De gastheren kregen vleugels en waren in alle opzichten de bezoekers de baas. De Katwijkers waren van het padje af, vreemde terugspeelballen, slechte passes en mislukte combinaties waren kenmerkend voor de slechte vorm van vandaag. De oranjezwarten speelden makkelijker waren fysiek sterker en speelden bij de tweede treffer de vogeldefensie zoek waar een ongedekte Patrick Plugboer de 2-0 kon binnen schieten. Dat Jim Beers nog voor de pauze de 3-0 mocht binnen prikken was volkomen volgens het spelbeeld. Het had zomaar nog 4-0 kunnen worden maar door aarzelen in de Volendamse frontlinie bleef het scorebord op 3-0 steken.

Het leek voor de Rijnvogels onbegonnen werk om in het tweede bedrijf de zaken te doen keren. Nadat Lex Veerman na tien minuten met rood het veld moest verlaten leken de kansen te keren en leefde er weer een beetje hoop in de Katwijkse harten. De nummerieke meerderheid werd benut door nu veel druk te zetten en daar waar voor de rust geen enkele corner te noteren viel, regende het nu wel hoekschoppen. Doch telkenmale was de kopsterke oranjezwarte defensie de baas in het luchtruim. Halverwege de tweede helft kwam dan toch de tegentreffer die de wedstrijd misschien nog leuk zou kunnen maken. Aljereau Mercera werd binnen de zestien gevloerd en Maarten Reyneveld stuurde vanaf de stip doelman Vlak het verkeerde bos in, 3-1. Ondanks de druk die de Rijnvogels uitoefenden viel er geen aansluitingstreffer al werd vlak voor doelman Vlak nog een bal van de lijn gehaald. De thuisclub die met tien man speelde loerde nog op een gevaarlijke counter maar in de stand werd geen verandering meer aangebracht. Het was een fysiek pittig duel waarin de arbiter van dienst helaas zo links en rechts het geel moest voorschotelen en er zijn handen aan vol had.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van Paasen (86. Ogidi Nwankwo), Schoneveld, Michel, Driebergen (73. Iliohan), Scholten (33. Van Leeuwen), Bakker (46. Van den Oever), Haddadi (46. Macrander), Bijen, Reyneveld, Mercera.

Scoreverloop. 10. Veerman 1-0. 32. Plugboer 2-0. 42. Beers 3-0.

17/02/2024