Heren 1 | Eerste thuisnederlaag voor de Vogels

Eerste thuisnederlaag van FC Rijnvogels

Hercules kwam zag en overwon. Geen oude sage uit de Griekse mythologie maar op zaterdag 30 september een hedendaags feit. De ploeg uit de Domstad bracht de Vogels de eerste nederlaag op eigen bodem toe. Op de zege van het team trainer Van der Kooy viel uiteindelijk niets af te dingen. Door deze nederlaag zakte het team van trainer Dogan Corneille terug naar de middenmoot.

De man van de wedstrijd werd Tom Bijen. De immer ijverige middenvelder was de man die de gelijkmaker scoorde waarmee hij de 1-0 achterstand nivelleerde. Dat binnen een minuut daarna een niet slimme overtreding van Peer van Paasen binnen de zestien de 1-2 voor de bezoekers zou betekenen bleek uiteindelijk de nekslag voor de thuisclub die met een kwartier op de klokken nog de hoop levend had gehouden. Het definitieve vonnis werd door Lahri Oussama geveld door met een strakke pegel Pim van der Plas te kloppen.

Tom Bijen was uiteraard teleurgesteld na de -overigens – terechte nederlaag. ‘Het is zonde, we hebben de doelpunten te makkelijk weggeven. ‘In de tweede helft kwamen we goed uit de kleedkamer en misten we kans op de gelijkmaker waardoor een bal van Kasper Michel van de lijn werd gehaald. Na mijn gelijkmaker geloofden we er weer in maar dat binnen de minuut na de strafschop het weer 1-2 werd was zuur. Uiteindelijk gingen we vol voor de gelijkmaker en gaven veel ruimte weg. We hebben verloren van een goede tegenstander met individuele kwaliteiten en een goede spelopvatting.

De woorden van Bijen sneden hout. De bezoekers uit de Domstad trokken vanaf minuut een de wedstrijd naar zich toe en liet de thuisclub nauwelijks aan voetballen toe komen. Dat zij een voorsprong namen lag in de bekende lijn der wachtingen. Eerst redde doelman Pim van der Plas nog maar moest vervolgens zwichten voor een diagonale inzet van Mitchell Zwart 0-1. De tegenstoten van de thuisclub bleven van gevaar ontbloot.

Direct na de hervatting een energiek Vogelteam. Een schot van Kasper Michel wed geblokt en de rebound werd van de lijn gehaald. De grip op het middenveld kon maar niet in het voordeel van de gastheren worden beslist. De mooie aanval via Roy van Leeuwen met een zuivere assist op Tom Bijen leverde de verdiende gelijkmaker op. Dat binnen de minuut na de juichtonen van Paasen binnen de zestien fout ging kostte zijn team de kop. Max van Hees stuurde vanaf de stip Van der Plas de verkeerde kant op.

Vanaf dat moment speelden de Utrechters een gewonnen wedstrijd. Omdat de Vogels naarstig op zoek gingen naar de gelijkmaker ontstond er veel ruimte in het Katwijkse verdedigingsgebied. Lahri Oussama profiteerde er van door Pim van der Plas met een pegel in de korte hoek te verrassen, 1-3. In de slotfase had het net zo makkelijk 1-4 of 2-3 hadden kunnen worden. Het kwam er niet van.

FC Rijnvogels. Van der Plas Van den Oever (81. Scholte), Schoonenberg, Michel. Macrander, Van Paasen, (77. Noordam), Bijen (85 Ritgers), Van Monfort (46, Bakker), Bijen )85. Ritgers’),  Mercera.

Scoreverloop.14. Deveron 0-1. 66. Bijen 1-1. 67,. Van Hees 1-2. pen. 73. Oussama 1-3.

30/09/2023