Heren 1 | Heren 1 stelt publiek nu niet teleur

FC Rijnvogels weer in de winning modus

Na drie achtereenvolgende nederlagen waren de Vogels tegen Kampong weer aan de beterende hand. Het besef dat er weer eens punten gepakt moesten worden leek bij de Katwijkers diep doorgedrongen. Degradatiekandidaat Kampong waar eerder dit seizoen nog smadelijk met 4-0 van werd verloren werd het kind van de rekening en werd met een 5-2 revanche terug naar de Domstand verwezen. Het werd een wedstrijd met enkele schoonheden van doelpunten.

Het blijft voer voor psychologen waarom het na slechte potjes nu plotseling wel weer volop draaide. Vooral de eerste twintig minuten straalde de gretigheid er bij de thuisclub vanaf en dat het scorebord toen al 2-0 oplichtte was een terechte afspiegeling van een sterke openingsfase. Tom Bijen profiteerde van paniek in de Utrechtse defensie en liet doelman Ayrton de Jong al snel de bal uit het mandje halen. Vervolgens raakte Maarten Reyneveld – op de weg terug- de paal. Even later was de spits wel succesvol toen hij een assist van Roy van Leeuwen tot de 2-0 promoveerde. Aljereau Mercera zag daarna zijn knal knap door de Utrechtse sluitpost gekeerd. De roodzwarte storm leek even uitgeraasd en de bezoekers herstelden zich en kwamen beter in de wedstrijd en het werd een meer evenwichtig duel. De voordelige marge voor de gastheren bleef tot aan de rust gehandhaafd omdat Kampong zich weinig echte mogelijkheden wist te verschaffen.

De mooiste doelpunten in dit doelpuntrijke treffen vielen na de hervatting. Binnen no-time knalde Aljereau Mercera vanaf vijfentwintig meter de 3-0 binnen. Als hij een doelpunt maakt zijn deze meestal van een hoge kwaliteit. Mercera: ‘Ik zag na een aanval de keeper links staan en ik schoot hem keihard rechts van hem binnen’ glunderde de man van de wedstrijd na afloop. Overigens had deze titel ook wel aan Tom Bijen mogen worden toegekend met twee doelpunten en een assist. Zo fraai als de goal van Mercera was, was ook die van Jort de Zeeuw die ook met een afstandsschot stijf in het kruis doelman Pim van der Plas kansloos liet, 3-1. Kampong weigerde te capituleren maar was niet bestand tegen de fraaie aanval over enkele schijven vanaf de rechterkant die eindigde voor de voeten van Tom Bijen die met de 4-1 het duel definitief op slot leek te gooien. Leek, want de bezoekers kwamen na een snelle uitval en fraaie treffer van alweer Jort de Zeeuw weer enigszins terug in de wedstrijd, 4-2.  Na een grove overtreding van Robin Boots op Dennis Bakker en zijn tweede gele prent mocht hij van de goed leidende arbiter Van der Vaart vroegtijdig gaan douchen.

Ondanks het ondertal bleef Kampong zich niet ingraven en bood dapper tegenstand maar tegen de fijne combinatie over links met de assist van Tom Bijen en het binnentikken van Maarten Reyneveld was geen Utrechts kruid gewassen. Het was de laatste van zeven doelpunten waarop de bezoekers getrakteerd werden en er waren hele fraaie bij. Mercera na afloop `We hadden nog wat goed te maken en we leven er per wedstrijd naar toe. Ik scoorde nadat ik een aantal weken droog had gestaan maar eigenlijk wil ik belangrijk zijn voor het team. We moeten de goede lijn na vandaag doortrekken en punten pakken dan komt het wel goed´ klonk hij vol zelf vertrouwen. Maar ja, aanstaande zaterdag weer tegen een zondagclub uit, Hoogeveen op een voor de Katwijkers vreemd tijdstip (18.00 uur) past ook niet in het normale ritme van de Vogels die gewend zijn om op zaterdag op normale tijden uit te vliegen.

De zege op Kampong moet echter weer voor een portie zelfvertrouwen hebben gezorgd.

FC Rijnvogels: Van der Plas, Van den Oever, Michel, Scholten, Van Paasen, Bakker (78. Van Monfort), Bijen, Haddadi ( 56. Roffelsen), Van Leeuwen (73. Noordam), Reyneveld, Mercera.

Scoreverloop. 9. Bijen 1-0. 17. Reyneveld 2-0. 47. Mercera 3-0. 52. De Zeeuw 3-1. 64. Bijen 4-2. 81. Reyneveld 5-2.

16/03/2024