Heren 1 | Heren 1 onderuit In Maassluis

Vogels niet in het beste verenpak

Na drie fraaie overwinningen op rij ging het in Maassluis allemaal een of eigenlijk twee tandjes minder. Excelsior toonde zich van meet af aan feller en de 3-2 overwinning kwam dan uiteindelijk ook terecht bij het team dat er de meeste aanspraak op mocht maken. De thuisclub streek in de slotfase de winst op. Met nog twee oefenwedstrijden en het bekerduel met VVSB voor de boeg – Xerxes/DZB thuis en Noordwijk uit- zullen de contouren voor de voorlopige basiself van trainer Dogan Corneille langzaam maar zeker zichtbaar moeten gaan worden.

Verdedigend stond het in de eerste helft allemaal nog behoorlijk. De Vogels namen ondanks het toen nog lichte overwicht van de tricolores de leiding. Een goede actie en dito voorzet van Djamairo Ritgers werd door Tom Bijen knap achter Tobias van de Kleij geschoten. Tot aan de rust bleef de nul gehandhaafd mede dankzij degelijk keeperswerk van Dammes van der Poel.

Kort na de hervatting werden de gastheren in het zadel geholpen. Jacco Scholten vergreep zich binnen de zestien aan een der spitsen en Davy Urbanus stuurde Pim van der Plas (na de rust in het Katwijkse hok) de verkeerde hoek in. Excelsior leek door te drukken maar de Katwijkers antwoordden snel. Sieb Rutgers bereikte op inzet de mee gekomen Matthijs Koster en die schoof de 1-2 langs Tom Boks (nu in de goal). Op haar beurt had de thuisclub ook een snel antwoord in huis. Na een aanval over rechts stond Pieter Langendijk vogeltje vrij om simpel de 2-2 binnen te tikken. De roodwitte verdediging ging zeker niet geheel vrijuit in deze situatie. Excelsior nam de touwtjes wederom in handen. De lat boven Van der Plas voorkwam een derde treffer in de fase dat de Maassluizenaren het beste van het spel hadden. Van Rijnvogelzijde nog wel de intentie om de aanval te zoeken maar het vijandelijke doel werd niet meer gevonden. Dat deed de thuisclub wel en Ounis (?) rondde de zoveelste aanval doeltreffend af en bleef de oefenwinst in Maassluis. Wellicht dat dit oefenduel ook de nodige verbeterpuntjes aan het licht bracht. Daar zijn deze wedstrijden ook voor bedoeld en kunnen derhalve op dat gebied zeer nuttig zijn.

02/08/2023