Heren 1 | Eerste oefenwinst voor de Vogels

Jong Volendam aalglad voorbij gegleden

De derde oefensessie voor de Rijnvogels zit erop. Het heeft er alle schijn van dat het team na twee terechte nederlagen voorzichtig stappen voorwaarts zet. De nieuwe aanwinsten krijgen speelminuten en willen zich uiteraard manifesteren. Er zit best potentie in de groep. Tegen Jong FC Volendam werd het een leuke open wedstrijd en de Katwijkse aanhang was na afloop zichtbaar tevreden over hetgeen er vandaag op de kersverse nieuwe mat werd gelegd. Uiteindelijk wees het scorebord 4-1 voor de gastheren aan. De Katwijkse gezichten stond op standje vrolijk.

De jongelingen uit het toeristische palingdorp droegen hun nieuwe uittenue. In de media al bekend geworden door de kronkelende paling op de shirts. Het wordt steeds gekker met al die desingontwerpers. Keep it simple. Ondanks de paling op het shirt lukte het de youngsters uit Volendam niet de buit binnen te vissen. De Rijnvogels hadden de fuiken gezet en de gladde jongens zwommen er in. Roy van Leeuwen had met twee treffers de helft van de productie op zijn conto staan. Na afloop met de kleine in de armen: ‘De eerste twee wedstrijden vond ik mezelf minder maar vandaag ging het lekker. Zeker als je twee goals scoort. Het waren doelpunten uit de snelle omschakeling. De eerste was een voorzet op maat van Julian Jansen en mijn tweede was de afronding van een op links opgezette aanval. Ik kreeg de bal, kort tikje naar Aljereau Mercera, hakje terug en ik kon de hoek uitkiezen. In de breedte zijn we nu op elke positie dubbel bezet’ glimlacht hij na. Voor trainer Dogan Corneille natuurlijk een luxe maar ook hij moest lijdelijk toezien hoe na een luchtduel Maarten Reyneveld geblesseerd uitviel. De eerste diagnose bleek een gebroken jukbeen voor de man die toch al een door blessureleed verloren seizoen achter de rug had. Hoe lang is hij weer buiten beeld?

Het was dus de schaduwzijde over het duel waarin de Vogels ook meer dan eens het vijandelijke net wisten te vinden. Het was duidelijk een opkikker voor de Kooltuinboys die een zwaar oefenprogramma op het bordje kregen voorgeschoteld. Tegen maar liefst vijf Tweede Divisionisten moet de voorbereiding op het nieuwe seizoen worden afgewerkt. Goed om tegen voetballende teams de strijd aan te gaan. Voetballend waren de jonge Volendammers de  eerste minuten dominant. Snel, balvaardig maar de acties te ver doorgevoerd. Pas na een aantal minuten vonden de Vogels het ritme. Succes bleef niet uit. Na een panklare voorzet van Julian Jansen opende Roy van Leeuwen de score en vier minuten later kopte Kasper Michel een corner feilloos binnen. Kort voor de pauze het mooiste doelpunt van de wedstrijd zoals hierboven omschreven. Op z’n Barceloniaans. Doelman Pim van der Plas wist de nul te koesteren met een fraaie parade kort voor de rust.

Het tweede bedrijf kenmerkte zich aanvankelijk door een iets mindere thuisclub waar de schnit er een beetje uitleek. Er werd uiteraard regelmatig gewisseld en de Volendammers kwamen na een geweldige kopbal van Waleed Ait Abdallah na een corner terug. Doelman Dammes van der Poel, na de rust in de Katwijkse vogelkooi, was kansloos. De Vogels veerden op en herpakten de vorm van voor de rust. Een vrije trap van Nabil Hadiddi spatte boven de kruising uiteen maar binnen no/time was het Aljereau Mercera die een afgeslagen aanval feilloos binnen trapte en hiermee de eindstand bepaalde na een vermakelijke oefenwedstrijd.

22/07/2023