Heren 1 | Heren 1 laat volgende bekerronde uit handen glippen

FC Rijnvogels sneuvelt na strafschoppen

De ploeg van trainer Dogan Corneille ligt er al in de eerste bekerronde uit. Op sportpark De Boekhorst besliste VVSB na strafschoppen het bekerduel waarin strijd en spanning met name in de tweede helft en in de verlenging hand in hand gingen. Een vermakelijk schouwspel dat door veel publiek werd gade geslagen. Dat de – vandaag witte- vogels de volgende ronde niet hebben bereikt, moeten zij zich zelf wel enigszins aan rekenen. In de laatste minuut van de verlenging gaf het de 2-3 voorsprong uit handen en in de onvermijdelijke strafschoppenreeks had het tot twee keer toe de mogelijkheid om de beslissende pingel binnen te schieten maar Willem Schonenberg en Peer van Paassen schoten respectievelijk over en tegen de lat. Op deze manier met de haven in zicht te stranden mag op z’n minst zuur worden genoemd.

De thuisclub kwam al in de derde minuut op voorsprong. Het verdedigen zag er bij de Katwijkers niet echt solide uit en Mounir Mouji mocht met een krul achter Pim van der Plas zich al snel laten bejubelen. Of het de vroege achterstand was of om welke andere reden dan ook, de Vogels bereikten niet het niveau dat zij in diverse oefenwedstrijden op de mat legden.

De gastheren combineerden beter en sneller en toonden zich fysiek ook de meerdere. Ondanks het overwicht van de paarsen wisten zij de score niet uit te bouwen. Van vogelzijde slechts enkele plaagstoten maar de weinige schoten misten het doel van Ruben Valk.

Hoe anders werd het direct na de rust. Binnen vijf minuten waren de zaken recht getrokken. Een knappe actie van Aljereau Mercera stelde Roy van Leeuwen in staat om van dichtbij de gelijkmaker binnen te schuiven. Het gaf de Vogels vleugels en zij speelden met vertrouwen verder hetgeen de wedstrijd duidelijk ten goede kwam. Toch was de vreugde van korte duur want uit een corner kopte Victor Verlinden de 2-1 achter Van der Plas. De mannen van De Kooltuin waren niet onder de indruk want pakten de draad direct weer op. Halverwege de tweede helft volgde het rendement. Nu was het Van Leeuwen die een actie voorbereidde en Mercera de gelegenheid bood om de verdiende gelijkmaker achter Valk te deponeren. Het werd een strijd op het scherpst van de snede en arbiter Shona Shukrula had er de handen vol aan. Een echt bekerduel met een spannende slotfase waarin de Vogels de lat raakten en de rebound tot twee keer toe in de mêlee van verdedigers smoorde. Het ging op en neer en heen en weer en ook de thuisclub liet enkele mogelijkheden teloor gaan. Het werd verlengen.

Al snel kopte Willem Schonenberg een scherp aangesneden vrije trap van Nabil Haddadi binnen en vervolgens vergaten de Katwijkers de waarschijnlijk beslissende 2-4 in kansrijke positie te maken. Nu bleef het spannend en door de treffer van Van Velzen in de laatste minuut kwam het op de loterij vanaf 11 meter aan. De thuisclub trok het winnende lot.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever, Schonenberg, Macrander, Haddadi, Bijen, Mercera, Van Leeuwen (105) Rigters, Reyeneveld (74) Van Paassen, Noordam (64) Rutgers.

Scoreverloop. 3. Mounji 1-0. 50. Van Leeuwen 1-1. 55. Verlinden 2-1. 65. Mercera 2-2. 103. Schonenberg 2-3. 119. Van Velzen 3-3.

VVSB wint met 4-3 na strafschoppen.

12/08/2023