Heren 1 | Eclatante overwinning voor de Vogels

Aljereau Mercera grote man met 4 goals

De verre terugreis uit Hoogeveen was er een van het prettiger soort. Met een geweldige tweede helft achter de rug werd de thuisclub op een revanche van de destijds op De Kooltuin geleden 1-0 nederlaag getrakteerd. Aljereau Mercera was de grote man die vier keer het net achter doelman Stan Meekhof wist te vinden en zijn treffers waren van grote schoonheid.

Met Mercera is dan een van de beste mannen van het veld genoemd maar ook doelman Pim van der Plas keepte een puike wedstrijd. Verder was het weer een collectief waarin ieder een ruime voldoende haalde. In de basis ontbraken Neville Ogidi Nwankwo, Jesse Driebergen en Dennis Bakker een trio dat de ziekenboeg bemande. Dat er voldoende kwaliteit in de groep zit bleek wel dat alle open gevallen posities uitstekend werden ingevuld. Ook na de rust toen bij een riante voorsprong het trainersduo Stefan Roodakkers en Joost den Hollander een aantal wissels ook de nodige minuten gunde. Fijn voor Nino Roffelsen dat hij na langdurig blessureleed eindelijk in de basis mocht starten.

De Vogels startten voortvarend en binnen vijf minuten lag de bal al in het Hoogeveense mandje, de eerste treffer van Mercera was daar. Een fraaie krul in de verre bovenhoek was voor Meekhof geen houden aan. De roodzwarten waren in de eerste fase de betere partij maar geleidelijk aan kwamen de gastheren beter in de wedstrijd. Doelman Pim van der Plas mocht al snel zijn eerste redding van de avond verrichten en er zouden er nog een aantal volgen. Zeker die ene vlak voor de rust toen hij met een reflex een inzet van dichtbij onschadelijk maakte zodat de minimale voorsprong tot aan half/time behouden bleef en de pot nog zeker niet gespeeld was. De thuisclub die best wel wat puntjes kan gebruiken was zeker niet de mindere dus kon het in het tweede bedrijf nog alle kanten op.

Hoe anders zou het uitpakken? Binnen een kwartier hadden de Katwijkers de Drenthse schaapjes al op het droge. Direct na de hervatting was het wederom Mercera die zijn talenten toonde door met een fraaie stift de 0-2 aan te tekenen. Vijf minuten later bediende de diep gestuurde Roy van Leeuwen spits Maarten Reyneveld op maat en ook hij mocht trefzeker zijn goaltje meepikken. Weer vijf minuten later een goal van Aljeraeu Mercera waar hij blijkbaar patent op lijkt te hebben. Vanaf ruim vijfentwintig meter joeg hij het leer met een streep in de kruising en zijn vreugdesalto loog er ook niet om. Wat een weelde voor de Vogels die gretig door bleven gaan. Met inzet en goed voetbal zoals we dat helaas niet elke week voorgeschoteld krijgen maar dit was roodzwart op z’n best met af en toe iets wat op een galavoorstelling leek. Door vroeg druk te zetten lieten de Katwijkers de thuisclub nauwelijks aan goede aanvallen toekomen en dan waren er altijd nog de mannen in de afweerlinie die geen tegengoal toestonden. Dat er ook nog een vijfde doelpunt viel was geheel conform het spelbeeld. Wederom was het Mercera die hem op zijn lijstje kon bijschrijven al was dit een simpele intikker. Mercera was dicht bij het halve dozijn en zijn vijfde maar zijn vrije trap spatte op de lat uiteen. Ach, in het veen kijkt men niet op een turfje is een oud gezegde. Tien goals in de laatste twee wedstrijden en zes punten geven weer het goede gevoel terug bij de Vogels die het soms af lieten weten maar vandaag weer in hun beste verenpak staken.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever, Michel, Scholten 63. Schoonenberg), Van Paasen, Roffelsen ^(60. Noordam), Bijen, Haddadi (63 Rutgers), Van Leeuwen, Reyneveld (63. Van Montfort), Mercera.

Met excuses voor de mindere kwaliteit van de foto’s i.v.m. de omstandigheden.

24/03/2024