Heren 1 | Doelpuntrijk gelijkspel na aantrekkelijk duel

Eerlijke remise

Wedstrijden tussen FC Rijnvogels en Harkemase Boys zijn nimmer saai. Zeker niet op sportpark de Kooltuin waar vorig seizoen het net zeven keer bolde (4-3) voor de thuisclub. Nu vlogen er zes in (3-3) waarmee een terechte puntendeling aan het einde van een vermakelijk duel op het scorebord prijkte. De score had nog hoger uit kunnen vallen want beide teams gingen volle bak voor de volle buit. Uiteindelijk kon iedereen vrede hebben met het eindresultaat.

De mannen uit Friesland hadden al een periodetitel op zak en gezien hun spelopvatting en uitvoering zal deze terecht zijn. De Katwijkse Vogels daarentegen wisselen mooie potjes met soms onbegrijpelijke zeperds af. De laatste weken ging het weer crescendo en leek volgens een traditie in deze competitie en derde zege op rij in de maak, zeker nadat de gastheren tot drie keer toe de leiding hadden genomen maar achteraf toch blij mochten zijn met de puntendeling na een duel waarin beide ploegen aanvallend voetbal hoog in het vaandel hadden staan. De boeiende slotfase met kansen over en weer leverde uiteindelijk geen winnaar op.

Tom Bijen wist twee keer het net achter doelman Thomas Hoekstra te vinden en werd de man van de wedstrijd en hiermede tevens topscorer. De middenvelder wordt volgend seizoen ingelijfd door Rijnsburgse Boys. Na afloop van de wedstrijd blikt hij er op terug. ‘Ik ben tevreden met de uitslag. Het was een snelle wedstrijd met kansen over en weer. Na de rust was Harkemase Boys bij vlagen sterker. De doelpunten ontstonden na goed opgezette aanvallen over de zijkant en dat ik twee keer kon scoren is goed voor de positie op de topscorerslijst waarmee ik met Alljereau Mercera een onderlinge strijd aanga’ lacht hij fijntjes.

Bij de Vogels ontbraken Neville Ogidi Nwankwo, Kasper Michel, Jesse Driebergen en Dennis Bakker dus was het aan het trainersduo Stefan Roodakkers en Joost den Hollander om een gewijzigde defensie samen te stellen. Deze kreeg drie treffers om de oren omdat het niet altijd klopte. Anderzijds compenseerde de frontlinie dit met drie doelpunten. Nadat de eerste mogelijkheid van de bezoekers in het zijnet smoorde was het aan de overzijde wel raak.

Maarten Reyneveld mocht zijn handtekening onder de 1-0 zetten. Binnen de minuut was het Friese antwoord daar omdat de geheel vrijstaande Pim Betzema simpel kom binnen tikken. Zo, dat beloofde weer een doelpuntenfeestje te worden. De volgende was voor de gastheren na een slim een-tweetje tussen Alljereau Mercera en Tom Bijen en de laatste die liet Hoekstra van dichtbij kansloos, 2-1. Nog voor de pauze trokken de bezoekers de zaken recht en na een voorzet van links gleed de bal langs iedereen door maar Jhurrey Margaritha kon hem bij de tweede paal simpel binnen werken.

In het tweede bedrijf leek de glans bij de Vogels er in eerste instantie een beetje af en namen de gasten het initiatief. Toch zou het de thuisclub zijn die voor de derde keer op voorsprong kwam. Nabil Haddadi chipte het leer voor en Tom Bijen knikte de 3-2 in de verre hoek. Hoekstra was kansloos en zag collega Pim van der Plas de nodige reddingen verrichten om de voorsprong te koesteren. Harkemase Boys op jacht naar de gelijkmaker. Vele corners volgden. Een kwartier voor tijd viel de verdiende gelijkmaker toen Joris Adams van dichtbij een scherpe voorzet feilloos binnen kopte.

Er volgde een spannende en soms hechtische slotfase waarin er wederzijdse kansen waren om de wedstrijd te beslissen. Beide doelen kropen door het oog van de bekende naald maar na het laatste fluitsignaal van de goed leidende arbiter Maurice Paarhuis waren Jan en alleman toch min of meer tevreden met de uitslag. De een misschien meer, de ander misschien minder.

Scoreverloop. 15. Reyneveld 1-0. 16. Betzema 1-1. 23. Bijen 2-1. 37. Margaritha 2-2. 54. Bijen 3-2. 77. Adams 3-3.

FC Rijnvogels. Van der Plas, Van den Oever (46. Macrander), Schonenberg, Scholten, van Paasen, Roffelsen (77. Noordam), Bijen, Haddadi (82. Van Montfort), Van Leeuwen (86. Iliohan), Reyeneveld (82. Rutgers).

30/03/2024